• II OSK 133/14 - Postanowi...
  16.04.2024

II OSK 133/14

Postanowienie
Naczelny Sąd Administracyjny
2014-02-05

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Małgorzata Masternak - Kubiak /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Dnia 5 lutego 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak po rozpoznaniu w dniu 5 lutego 2014 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku D. C. o wstrzymanie wykonania zaskarżonego postanowienia w sprawie ze skargi kasacyjnej D. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 19 września 2013 r., sygn. akt II SA/Sz 517/13 oddalającego skargę D. C. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia [...] marca 2013 r., nr [...] w przedmiocie uchybienia terminu do wniesienia odwołania postanawia: oddalić wniosek.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 19 września 2013 r., sygn. akt II SA/Sz 517/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę D. C. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia [...] marca 2013 r., nr [...] w przedmiocie uchybienia terminu do wniesienia odwołania.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł D. C.

Pismem z dnia 29 listopada 2013 r. skarżący wniósł o wytrzymanie wykonania zaskarżonego postanowienia.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonego postanowienia nie zasługuje na uwzględnienie.

Należy wskazać, że w orzecznictwie sądowoadministracyjnym jednolicie przyjmuje się, że wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu jest dopuszczalne również na etapie postępowania kasacyjnego. Przepis art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm., zwanej dalej "P.p.s.a."), dotyczący możliwości wstrzymania przez sąd, na wniosek skarżącego wykonania aktu lub czynności, zgodnie z art. 193 P.p.s.a. stosuje się odpowiednio przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.

Oznacza to, że nie jest wyłączone stosowanie art. 61 § 3 P.p.s.a. w przypadku, gdy skarżący wniósł skargę kasacyjną od wyroku oddalającego skargę i wystąpił z wnioskiem o wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu (por. postanowienie NSA z dnia 30 września 2005 r., sygn. akt II OSK 1002/05, [w:] ONSAiWSA 2006/2/43).

W myśl art. 61 § 3 P.p.s.a. sąd może wstrzymać wykonanie zaskarżonego aktu, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Z konstrukcji tej normy prawnej wynika, iż to na stronie spoczywa ciężar wykazania przesłanek zawartych w cytowanym przepisie, zaś sąd może wstrzymać wykonanie zaskarżonego aktu jeżeli jest spełniona ustawowa przesłanka określona jako potencjalna możliwość wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, gdy akt lub czynność zostanie wykonana.

Wskazanie niebezpieczeństwa wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków wymaga podania okoliczności, z którymi wiąże się szkoda lub trudne do odwrócenia skutki.

Zdaniem Naczelnego Sadu Administracyjnego strona we wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonego postanowienia nie uprawdopodobniła zaistnienia przesłanek określonych w art. 61 § 3 P.p.s.a. Wniosek skarżącego nie zawiera jakiegokolwiek uzasadnienia czy choćby uprawdopodobnienia jego zasadności. Wstrzymanie jest wyjątkiem od zasady wykonywania rozstrzygnięć zaskarżonych do sądu administracyjnego, a brak uzasadnienia wniosku o wstrzymanie wykonania aktu, nie daje podstaw do pozytywnego dla strony rozstrzygnięcia.

Uzasadnienie wniosku winno odnosić się do konkretnych zdarzeń świadczących o tym, że w stosunku do wnioskodawcy wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu jest uzasadnione. Brak wskazania przesłanek wymaganych przez przepis art. 61 § 3 ustawy uniemożliwia Sądowi ocenę zasadności złożonego przez stronę skarżącą wniosku (por. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 maja 2004 r., FZ 65/04, [w:] cbois.nsa.gov.pl).

W tym stanie rzeczy Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 61 § 3 w związku z art. 193 P.p.s.a. orzekł, jak w sentencji postanowienia.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...