• II SAB/Lu 414/13 - Wyrok ...
  29.03.2024

II SAB/Lu 414/13

Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie
2014-03-11

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Grażyna Pawlos-Janusz
Jerzy Dudek /przewodniczący/
Joanna Cylc-Malec /sprawozdawca/

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Dudek, Sędziowie Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec (sprawozdawca), Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz, Protokolant Referent Bartłomiej Maciak, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 11 marca 2014 r. sprawy ze skargi T.W. na bezczynność Wójta Gminy w przedmiocie skargi z dnia 10 czerwca 2013 r. dotyczącej wywiadu środowiskowego I. zobowiązuje Wójta Gminy do załatwienia wniosku T. W. z dnia 10 czerwca 2013 r. w terminie 14 dni od daty doręczenia odpisu prawomocnego wyroku z aktami administracyjnymi; II. stwierdza, że bezczynność Wójta Gminy nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; III. przyznaje [...] A. S. od Skarbu Państwa (Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie) wynagrodzenie z tytułu nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu w wysokości 295,20 zł (dwieście dziewięćdziesiąt pięć złotych dwadzieścia groszy) w tym 55,20 zł (pięćdziesiąt pięć złotych dwadzieścia groszy) należnego podatku od towarów i usług.

Uzasadnienie

T. W. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie w dniu 1 lipca 2013r. (data wpływu) skargę na bezczynność Wójta Gminy ...zarzucając temu organowi brak orzeczeń w związku z jej skargą z dnia 10 czerwca 2013r. Wyjaśniła, że z treści tej skargi dotyczącej m.in. sprawy, w której wydano decyzję nr ... "jasno wynika przyczyna uchylenia, zmiany orzeczenia tzn. fałszowanie protokołów wywiadu środowiskowego".

W odpowiedzi na skargę Wójt Gminy ... wniósł o jej oddalenie.

Wyjaśnił, że odnosząc się do skargi z dnia 10 czerwca 2013r. udzielił odpowiedzi pismem z dnia 20 czerwca 2013r. wyjaśniając, że wywiady środowiskowe z dnia 28 września 2012r. i z dnia 20 grudnia 2012r. zostały przeprowadzone zgodnie z przepisami.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012r., poz.270 ze zm.), zwanej dalej P.p.s.a., kontrola działalności organów administracji sprawowana przez sądy w zakresie zgodności z prawem obejmuje m.in. orzekanie w sprawach skarg na bezczynność organów.

Organ administracji pozostaje w bezczynności w przypadku niezałatwienia sprawy (w terminie określonym w art. 35 kpa tj. w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania) bądź w przypadku niepodjęcia innych działań wynikających z przepisów procesowych, mających na celu usunięcie przeszkody w wydaniu decyzji (por. wyrok NSA z dnia 20 lipca 1999r., I SAB 60/99, OPS 2000, Nr 6, poz.87).

W świetle art. 149 § 1 P.p.s.a. - sąd uwzględniając skargę na bezczynność zobowiązuje organ do wydania w określonym terminie aktu lub dokonania czynności wynikających z przepisów prawa, a także stwierdza czy bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa.

Skarga w niniejszej sprawie na bezczynność Wójta Gminy ..zasługuje na uwzględnienie, bowiem pismo skarżącej z dnia 10 czerwca 2013r. nazwane "skarga" skierowane do Wójta Gminy ... nie zostało dotychczas przez ten organ załatwione we właściwy sposób.

W "skardze" tej T. W. wskazując na doręczenie jej kserokopii wywiadów środowiskowych z dnia 28 września 2012r. i z dnia 20 grudnia 2012r. oraz na szereg decyzji wydanych przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze . m.in. z dnia ...o odmowie przyznania jej specjalnego zasiłku celowego podnosiła, że "skarga powinna być rozpatrzona wg art. 154 - 155 kpa" oraz wskazywała na "identyczną skargę w SKO np. art. 145 kpa".

Przepisy art. 154 i 155 kpa dotyczą możliwości uchylenia bądź zmiany decyzji ostatecznej, zaś przepis art. 145 kpa dotyczy wznowienia postępowania administracyjnego. W świetle tak sformułowanego żądania obowiązkiem organu było załatwienie tej skargi bądź jako żądania o wydanie orzeczenia w trybie art. 154 – 155 kpa bądź w trybie art. 145 kpa, natomiast w razie wątpliwości obowiązkiem organu I instancji było należyte ustalenie treści żądania zgodnie z art. 64 § 2 kpa. Przepis ten stanowi, że jeżeli podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.

Tymczasem w odpowiedzi na skargę z dnia 10 czerwca 2013r. organ jedynie poinformował T. W. w piśmie z dnia 20 czerwca 2013r., że wskazane wywiady zostały przeprowadzone zgodnie z przepisami i procedurami obowiązującymi w pomocy społecznej, nie odnosząc się do wskazanych przez nią podstaw prawnych. W konsekwencji należy stwierdzić, że udzielona odpowiedź nie jest wystarczająca, bowiem zarówno w przypadku zgłoszenia żądania w trybie art. 154-155 kpa, jak i w trybie art. 145 kpa – organ administracji publicznej ma obowiązek wniosek ten załatwić formalnie. Żądanie takie jest bowiem wnioskiem wszczynającym postępowanie w sprawie, o którym mowa w art. 61 § 1 kpa, a zatem w każdym przypadku organ ma obowiązek wniosek ten załatwić wydając odpowiednie orzeczenie, bądź – o ile uzna, że nie jest organem właściwym w sprawie – powinien w trybie art. 65 kpa przekazać sprawę do rozpoznania organowi właściwemu.

Skarga T. W. na bezczynność Wójta Gminy ...zasługuje zatem na uwzględnienie – organ powinien ustalić – w trybie art. 64 § 2 kpa - treść żądania "skargi" z dnia 10 czerwca 2013r., a następnie podjąć odpowiednie czynności, w szczególności rozważyć wydanie odpowiedniego orzeczenia.

Z tych względów Sąd na podstawie art. 149 § 1 p.p.s.a. zobowiązał organ do rozpoznania przedmiotowej skargi w terminie 14 dni od daty doręczenia odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami administracyjnymi, stwierdzając że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; o wynagrodzeniu adwokata z tytułu nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu orzeczono na podstawie art. 250 p.p.s.a. w zw. z § 18 ust. 1 pkt 1 lit. c i § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu (Dz.U. z 2013r., poz. 461).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...