• II SA/Op 289/12 - Postano...
  28.03.2024

II SA/Op 289/12

Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu
2012-06-22

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Elżbieta Kmiecik /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2012r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi P. A. na Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Opolu w przedmiocie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego przez funkcjonariusza Służby Więziennej odrzucić skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 23 kwietnia 2012r. P. A., zwrócił się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, o rozpatrzenie sporu w sprawie przyznania pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego funkcjonariuszom Służby Więziennej, gdyż w ocenie skarżącego, niesłusznie uzyskał decyzję odmowną Dyrektora Zakładu Karnego w [...]. Jednocześnie skarżący nie wskazał konkretnego aktu, który jest przedmiotem jego skargi.

Z przebiegu postępowania administracyjnego przeprowadzonego w sprawie wynika, że skarżący w dniu 10 czerwca 2011r. złożył do Dyrektora Zakładu Karnego w [...] wniosek o przyznanie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego. Na skutek powyższego, były wydawane odpowiednio w sprawie przez Dyrektora Zakładu Karnego w [...] – jako organu I instancji oraz Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Opolu – jako organu II instancji, następujące decyzje:

- z dnia 24 czerwca 2011r., nr [...] o odmowie przyznania wnioskowanej pomocy,

- z dnia 11 sierpnia 2011r., nr [...] o uchyleniu decyzji organu I instancji w całości i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji z zaleceniem uzupełnienia postępowania wyjaśniającego,

- z dnia 16 grudnia 2011r., nr [...] o odmowie przyznania wnioskowanej pomocy,

- z dnia 16 lutego 2012r., nr [...] o uchyleniu decyzji organu I instancji w całości i umorzeniu postępowania administracyjnego przed organem I instancji w całości. W decyzji tej jednocześnie wskazano, że sprawa pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego, podlega rozstrzygnięciu przez przełożonego w formie pisemnej.

Następnie, Dyrektor Zakładu Karnego w [...] rozstrzygnął o żądaniu wnioskującego, pismem z dnia 29 marca 2012r., nr [...] i odmówił przyznania żądanej pomocy. W piśmie zawarto także informację, że spory o roszczenia ze stosunku służbowego podlegają rozpatrzeniu przez sąd właściwy w sprawach z zakresu prawa pracy.

W odpowiedzi na skargę wniesioną do tut. Sądu, Dyrektor Okręgowy Służby Więziennej w Opolu wniósł o odrzucenie skargi z uwagi na brak właściwości sądu administracyjnego do rozpoznania sporu. Uzasadniając swoje stanowisko organ wskazał na treść art. 184 ust. 1 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010r. o Służbie Więziennej (Dz. U. Nr 79, poz. 523), który to przepis w ocenie organu, nie zastrzega dla rozstrzygnięcia w sprawie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego, formy decyzji administracyjnej. Wywodził dalej organ, że zgodnie z art. 127 ustawy, w sprawie tego żądania obowiązuje jednoinstancyjna forma pisemna, o jakiej mowa w ust. 1 art. 217 przywołanej ustawy. Roszczenie funkcjonariusza w sprawie pomocy finansowej, na podstawie art. 220 ustawy, podlega rozpatrzeniu przez sąd właściwy w sprawach z zakresu prawa pracy. Stąd też skoro sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego to skarga winna być odrzucona na zasadzie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnym.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Skarga podlega odrzuceniu.

Ustawa z dnia 25 lipca 2002r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz.1269 ze zm.) w art. 1 § 1 stanowi, że sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę administracji publicznej oraz rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i sporów o właściwość między jednostkami samorządu terytorialnego, samorządowymi kolegiami odwoławczymi i między tymi organami a organami administracji rządowej. W art. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnym (Dz. U. z 2012 r., poz. 270) - zwanej dalej P.p.s.a.) przewidziano, że ustawa ta normuje postępowanie sądowe w sprawach z zakresu kontroli działalności administracji publicznej oraz w innych sprawach, do których jego przepisy stosuje się z mocy ustaw szczególnych (sprawy sądowoadministracyjne). Zakres kognicji sądów administracyjnych co do przedmiotu kontroli określa art. 3 P.p.s.a. Zgodnie z art. 184 Konstytucji Naczelny Sąd Administracyjny oraz inne sądy administracyjne sprawują, w zakresie określonym w ustawie, kontrolę działalności administracji publicznej. Z powyższymi przepisami, z których wynika właściwość sądów administracyjnych wyłącznie w określonych sprawach, będących sprawami sądowoadministracyjnymi, powiązany jest obowiązek sądu administracyjnego badania dopuszczalności skargi w danej sprawie.

Przepisy ustawy z dnia 9 kwietnia 2010r. o Służbie Więziennej (Dz. U. Nr 79, poz. 523) – zwanej dalej ustawą, które weszły w życie w dniu 13 sierpnia 2010r., w odmienny niż dotychczas sposób uregulowały tryb przyznawania niektórych świadczeń należnych funkcjonariuszom Służby Więziennej. W rozdziale 18 zatytułowanym "Mieszkania funkcjonariuszy", który zawiera regulacje dotyczące kwestii mieszkaniowych, w sposób wyraźny wskazano rodzaje spraw, które załatwiane będą w formie decyzji administracyjnej. Sprawy te dotyczą wyłącznie: przydziału lokalu mieszkalnego (art. 172), zwrotu równoważnika z tytułu braku mieszkania (art. 181 ust. 1), zwrotu równoważnika za remont lokalu mieszkalnego (art. 182 ust. 6), opróżnienia lokalu mieszkalnego (art. 188 ust. 1) i opróżnienia kwatery tymczasowej (art. 190). Regulując natomiast inne uprawnienia funkcjonariuszy Służby Więziennej, w tym m.in. prawo do uzyskania pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego (art. 184 ust. 1), ustawodawca nie wskazał wprost, w jaki sposób sprawy te winny być załatwiane

i nie określił w odróżnieniu od wyżej wymienionych przepisów, że w tego rodzaju sprawach organ wydaje decyzję administracyjną. Ponadto ustawa odmiennie uregulowała kwestię rozpatrywania sporów o roszczenia funkcjonariuszy Służby Więziennej ze stosunku służbowego (por. rozdział 20 ustawy). Zgodnie z art. 220 ustawy, spory o roszczenia ze stosunku służbowego funkcjonariuszy w sprawach niewymienionych w art. 218 ust. 1 i art. 219 ust. 1 i 2 rozpatruje sąd właściwy w sprawach z zakresu prawa pracy. Kognicji sądów powszechnych nie są natomiast poddane jedynie sprawy wymienione w art. 218 ust. 1 i art. 219 ust. 1 i 2 tej ustawy. Sprawy z art. 219 w ogóle nie podlegają trybowi odwoławczemu. W związku z tym, iż wynikają one z podległości służbowej, to z mocy art. 5 pkt 2 P.p.s.a., także wyłączone są z właściwości sądów administracyjnych. W art. 218 ust. 1 ustawy o Służbie Więziennej zawarty został natomiast zamknięty katalog spraw rozstrzyganych w formie decyzji. Są to sprawy dotyczące: zwolnienia ze służby, przeniesienia z urzędu do pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej, przeniesienia na niższe stanowisko służbowe, zawieszenia w czynnościach służbowych. Wśród wyliczonych w tym przepisie spraw nie została wymieniona sprawa o przyznanie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 218 ust. 5 ustawy skarga do sądu administracyjnego przysługuje tylko w sprawach wymienionych w ust. 1 tego artykułu. Tym samym bez względu na formę, w jakiej zapadło rozstrzygnięcie dotyczące pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego, droga postępowania sądowoadministracyjnego dla kontroli tego rozstrzygnięcia jest wyłączona (tak: postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 grudnia 2011 r., sygn. akt I OSK 2190/11, opubl. na stronach internetowych NSA https://cbois.nsa.gov.pl ). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w innej sprawie zawisłej przed tut. Sądem (sygn. akt II SA/Op 778/11) zajął podobne stanowisko, zauważając że wskazana interpretacja przepisów ustawy z 9 kwietnia 2010r. jest zgodna z uzasadnieniem projektu tej ustawy (vide: Sejm RP VI kadencji nr druku 2062), w którym to zaznaczono, że nowe rozwiązania dotyczące rozpatrywania sporów o roszczenia funkcjonariuszy ze stosunku służbowego miały na celu podział spraw z stosunku służbowego w zależności od formy ich załatwiania, a także procedury zmierzającej do ich rozstrzygnięcia. Wszystkie zatem sprawy ze stosunku służbowego, dla których rozstrzygnięcia nie przewidziano wprost formy decyzji administracyjnej lub rozkazu personalnego załatwiane mają być obecnie w formie pisemnej, jednoinstancyjnej, a spory wynikające z takich rozstrzygnięć rozpatrywać będą sądy właściwe w sprawach z zakresu prawa pracy.

Z tych względów Sąd uznał, że skarga P. A. jako niedopuszczalna z powodu braku właściwości sądu administracyjnego do rozpoznania sprawy, podlega odrzuceniu na zasadzie art. 58 § 1 pkt 1 P.p.s.a., co Sąd orzekł jak w sentencji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...