• III SA/Gl 25/12 - Wyrok W...
  18.04.2024

III SA/Gl 25/12

Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach
2012-07-10

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Henryk Wach /przewodniczący/
Magdalena Jankiewicz /sprawozdawca/
Marzanna Sałuda

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz (spr.), Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Protokolant Specjalista Beata Mahlhofer, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lipca 2012 r. przy udziale – sprawy ze skargi "A" S.A. w S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie ceł antydumpingowych oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z [...] r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej w K. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z [...] r. nr [...] w przedmiocie:

- retrospektywnego zaksięgowania kwoty niedoboru cła antydumpingowego w wysokości [...] zł,

- wezwania do zapłaty cła w wyżej wskazanej wysokości.

W podstawie prawnej decyzji organ powołał art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 73 ust. 1 ustawy z 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 z późn. zm.), art. 20 ust. 1, ust. 3, art. 67, art. 78 ust. 2 i ust.3, art. 201 ust. 1 lit. a, ust. 2, ust. 3, art. 220 ust. 1, rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992 r., str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, roz. 2, t. 4, str. 307, z późn. zm.), art. 1, art. 2, art. 12 ust. 1, rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L nr 256, z 7 września 1987 r., z późn. zm,; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, roz. 2, t. 2, str. 382), art.1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 948/2009 z 30 września 2009 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L Nr 287 z 31 października 2009 r., art. 1 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1256/2008 z 16 grudnia 2008 r. nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych spawanych rur i przewodów rurowych z żeliwa lub stali niestopowej (...) pochodzących z Ukrainy w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 oraz przeglądu okresowego zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej (Dz. Urz. WE L nr 343 z 19 grudnia 2008 r.).

Wskazał przy tym następujący stan faktyczny sprawy:

W dniu [...] r. działająca z upoważnienia "A" S.A. "B" Sp. z o. o. złożyła zgłoszenie celne na jednolitym dokumencie administracyjnym (SAD) zarejestrowanym pod numerem [...] dla towaru ujętego w pozycji 1 SAD "profile stalowe spawane ze stali niestopowej o okrągłym przekroju poprzecznym, o średnicy zewnętrznej nieprzekraczającej 168,3 mm i grubości ścianki pow. 2 mm, przeznaczone na konstrukcje" (18 325 kg netto), opisanego na fakturze nr [...] oraz załączonym Certyfikacie jako "Hollow section" norma EN10219 Gatunek S235JRH".

W zgłoszeniu celnym na podstawie w/w faktury zadeklarowano ogólną wartość towaru ujętego w pozycji 1 jda SAD w kwocie [...] EUR oraz warunki dostawy DDU S..

Zakupiony towar przyporządkowano do kodu TARIC 73063077 90 obejmującego: Pozostałe rury, przewody rurowe i profile drążone, z żeliwa lub stali (na przykład z otwartym szwem lub spawane, nitowane lub zamykane w podobny sposób), - Pozostałe, spawane, o okrągłym przekroju poprzecznym, z żeliwa lub stali niestopowej, -- Pozostałe, --- Pozostałe, o średnicy zewnętrznej, ----Nieprzekraczającej 168,3 mm, ----- Pozostałe, ------ Pozostałe, ------- Pozostałe ze stawką celną erga omnes w wysokości 0 %.

W wyniku przeprowadzonej kontroli zgłoszeń celnych złożonych w Oddziale Celnym w C. w okresie od [...] r. do [...] r., dotyczących objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu towaru opisanego w załączonych fakturach jako "Hollow section" w zakresie prawidłowości zastosowanej klasyfikacji taryfowej stwierdzono, że zgłoszony towar nieprawidłowo został przyporządkowany do kodu TARIC 73063077 90. Przedmiotowy towar tj. "profile stalowe spawane ze stali niestopowej o okrągłym przekroju poprzecznym, o średnicy zewnętrznej nieprzekraczającej 168,3 mm i grubości ścianki pow. 2 mm, przeznaczone na konstrukcje" opisany w fakturze jako "Hollow section" należało przyporządkować do kodu Taric 73063077 80.

W toku postępowania prowadzonego przez organ celny strona wyjaśniła, iż cyt. " towar został przyporządkowany do kodu celnego wg taryfy celnej o numerze 7306307790, ponieważ zgodnie z definicją normy EN 10219, wg której towar został wyprodukowany jest on zdefiniowany jako wykonany na zimno kształtownik zamknięty o okrągłym przekroju poprzecznym, który ma zastosowanie na konstrukcje z kształtowników zamkniętych kształtowanych na zimno bez obróbki cieplnej (Norma EN 10219-1-punkt 1 - Zakres Normy). Kształtownik zamknięty konstrukcyjny wykonany na zimno o okrągłym przekroju poprzecznym nie posiada zewnętrznej i wewnętrznej powierzchni o takim samym kształcie ze względu na nieusuniętą wypływkę/spoinę powstałą w procesie spawania na powierzchni wewnętrznej, w związku z powyższym towar został zakwalifikowany do pozycji "pozostałe" wg kodu celnego 7306307790. Rury i przewody rurowe ze względu na zastosowanie muszą mieć bezwzględnie zewnętrzną i wewnętrzną powierzchnię o takim samym kształcie, a co za tym idzie muszą mieć bezwzględnie usuniętą wewnętrzną wypływkę/spoinę."

Zgodnie z dokumentem, jaki został dostarczony w toku postępowania tj. polską normą PN-EN 10219-1 dla kształtowników zamkniętych ze szwem wykonanych na zimno ze stali konstrukcyjnych niestopowych i drobnoziarnistych, gatunek S235 JRH oznacza: stal konstrukcyjna (S) o podanej granicy plastyczności 235 MPa dla grubości nie większej niż 16 mm, stal o podanej energii łamania w temperaturze pokojowej (JR), kształtownik zamknięty (H).

Postanowieniem z [...] r. wszczęto postępowanie w sprawie ustalenia prawidłowej klasyfikacji taryfowej oraz prawidłowej kwoty wynikającej z długu celnego dla towaru ujętego w zgłoszeniu celnym z [...] r.

W zakresie klasyfikacji towarowej organ celny wyjaśnił, iż Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega pewnym warunkom określającym zasady, na których jest oparta oraz ogólnym regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji lub podpozycji z wyłączeniem wszystkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę, a o ujęciu towaru w danym kodzie decydują cechy charakteryzujące go w sposób najbardziej szczegółowy. Zatem do każdego importowanego towaru przypisano odpowiedni kod taryfy.

Dokonując klasyfikacji taryfowej każdego towaru należy kierować się Ogólnymi Regułami Interpretacji Nomenklatury Scalonej zamieszczonymi w części I Taryfy celnej, przy czym wiążący jest tu - wynikający z art. 67 WKC - stan towaru w dniu przyjęcia zgłoszenia celnego.

Reguła 1 Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej zamieszczonych w przepisach wstępnych Taryfy celnej stanowi, iż "(...) dla celów prawnych klasyfikację towarów należy ustalać zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów (...)."

W myśl Reguły 6 "Klasyfikacja towarów do podpozycji tej samej pozycji powinna być przeprowadzona zgodnie z ich treścią i uwagami do nich, z uwzględnieniem ewentualnych zmian wynikających z powyższych reguł, stosując zasadę, że tylko podpozycje na tym samym poziomie mogą być porównywane. Odpowiednie uwagi do sekcji i działów mają zastosowanie również do tej reguły, jeżeli treść tych uwag nie stanowi inaczej."

W celu zapewnienia właściwej interpretacji i jednolitego stosowania Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów, na podstawie art. 12 ustawy z 19 marca 2004 r. - Prawo celne, Minister Finansów ogłosił wyjaśnienia do taryfy celnej obejmujące noty wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów (HS), stanowiące załącznik do obwieszczenia Ministra Finansów z 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do Taryfy Celnej (M. P. z 2006 r., Nr 86, poz. 880).

Zgodnie z notami wyjaśniającymi do Zharmonizowanego Systemu do działu 73 "Na potrzeby niniejszego działu ustala się, że określenia "rury i przewody rurowe" oraz "kształtowniki drążone" mają następujące znaczenie:

(1) Rury i przewody rurowe - Koncentryczne wyroby drążone, o jednolitym przekroju poprzecznym, z jedną tylko zamkniętą przestrzenią na całej swej długości, mające zewnętrzną i wewnętrzną powierzchnię o tym samym kształcie. Rury stalowe zasadniczo mają przekrój kołowy, owalny, prostokątny (w tym kwadratowy), ale również mogą mieć przekrój w kształcie trójkąta równobocznego i innych prawidłowych wieloboków wypukłych. Wyroby o przekroju poprzecznym innym niż kołowy, mające zaokrąglone naroża na całej długości i rury z pogrubionymi końcami są również uważane za rury. Mogą być polerowane, powlekane, gięte (włączając wężownice), gwintowane i ze złączkami lub nie, wiercone, obciskane, rozszerzane, stożkowate lub wyposażone w kołnierze, kryzy lub pierścienie.

(2) Kształtowniki drążone - Wyroby drążone nieodpowiadające powyższej definicji i głównie niemające zewnętrznej i wewnętrznej powierzchni o takim samym kształcie."

Jednocześnie zaznaczył, iż "wyroby o przekroju poprzecznym innym niż kołowy, mające zaokrąglone naroża na całej długości (...)" również winny być klasyfikowane jako Rury i przewody rurowe; pozostawienie wewnętrznej "spoiny" nie powoduje zmiany kształtu tego wyrobu.

Mając na uwadze znaczenie określeń "rury i przewody rurowe" oraz "kształtowniki drążone" ze Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów oraz zebrany w sprawie materiał dowodowy, stwierdzono, iż towar ujęty w pozycji 1 zgłoszenia celnego opisany w polu 31 SAD "profile stalowe spawane ze stali niestopowej o okrągłym przekroju poprzecznym, o średnicy zewnętrznej nieprzekraczającej 168,3 mm i grubości ścianki pow. 2 mm, przeznaczone na konstrukcje", opisany jako "Hollow section EN 10219 S235JRH" należało zaklasyfikować zgodnie z Regułą 1 i Regułą 6 ORINS do kodu TARIC 73063077 80 obejmującego Pozostałe rury, przewody rurowe i profile drążone, z żeliwa lub stali (na przykład z otwartym szwem lub spawane, nitowane lub zamykane w podobny sposób), - Pozostałe, spawane, o okrągłym przekroju poprzecznym, z żeliwa lub stali niestopowej, - - Pozostałe, - - - Pozostałe, o średnicy zewnętrznej ---- Nieprzekraczającej 168,3 mm, -----Pozostałe,------ Pozostałe, ------- Rury i przewody rurowe.

Ponadto wskazano, iż w celu ochrony interesów Wspólnoty przed przywozem towarów po cenach dumpingowych wprowadzona została ostateczna opłata w postaci cła antydumpingowego - zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) Nr 384/96 z 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej (Dz. U. L nr 56 z 6 marca 1996r. ze zm.)

Na podstawie art. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1256/2008 z 16 grudnia 2008 r. nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych spawanych rur i przewodów rurowych z żeliwa lub stali niestopowej

— pochodzących z Białorusi, Chińskiej Republiki Ludowej i Rosji w związku z postępowaniem zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 384/96,

— pochodzących z Tajlandii w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia,

— pochodzących z Ukrainy w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 oraz przeglądu okresowego zgodnie z art. 11 ust. 3 tego rozporządzenia,

— oraz kończące postępowania w odniesieniu do przywozu tego samego produktu pochodzącego z Bośni i Hercegowiny oraz z Turcji,

nałożono ostateczne cło antydumpingowe na przywóz spawanych rur i przewodów rurowych z żeliwa lub stali niestopowej o okrągłym przekroju poprzecznym i o średnicy zewnętrznej nieprzekraczającej 168,3 mm objętych m.in. kodem TARIC 7306 30 77 80 i pochodzących m.in. z Ukrainy w następującej wysokości :

- dla “C" oraz “D" -10,7%

- dla wszystkich innych przedsiębiorstw - 44,1%.

Biorąc powyższe pod uwagę uznano, że elementy kalkulacyjne oraz kwotę wynikającą z długu celnego w pozycji 1 dokumentu SAD z [...] r. należy określić w następujący sposób:

- Towar - profile stalowe spawane ze stali niestopowej, o okrągłym przekroju poprzecznym, o średnicy nieprzekraczającej 168,3 mm i grubości ścianki pow. 2 mm przeznaczone na konstrukcje (w gat. S235JRH wg normy EN10219) ,

- Kod towaru - Kod TARIC 73063077 80 Kod dodatkowy A999

- Wartość towaru – [...] EUR

- Wartość celna – [...]PLN

- Cło (A00) określone stawką celną erga omnes w wysokości 0% wartości celnej w wysokości - 0,00 PLN, cło antydumpingowe (A30) określone stawką celną w wysokości 44,1% wartości celnej w wysokości [...] PLN.

W odwołaniu od w/w decyzji zarzucono organowi "błędne, dokonane z naruszeniem art. 20 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny oraz reguł określających zasady klasyfikacji towarów w szczególności załącznik nr 1 (Nomenklatura Scalona) do Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, poprzez retrospektywne zaliczenie objętego zgłoszeniem celnym towaru do kodu 7306307780, a co za tym idzie zaksięgowanie retrospektywnie niedoboru cła antydumpingowego".

Ponadto w odwołaniu pełnomocnik strony podkreślił, że cyt. "odwołujący nie zgadza się z doręczoną mu w tym przedmiocie decyzją administracyjną, uważając ją za wydaną z naruszeniem prawa", oraz zaznaczył, że sporny towar nie może być uznany ani za rurę ani za przewód rurowy i jest profilem (kształtownikiem), który podlegać winien klasyfikacji jako profil drążony klasyfikowany do kodu TARIC 73063077 90, przy założeniu, że za drążone uznaje się także profile ze szwem spawane. W ocenie odwołującego organ I instancji nie rozważył, czy zewnętrzna, okrągła powierzchnia wystarcza dla uznania danego towaru za rurę. Stwierdził jedynie lakonicznie, iż pozostawienie wewnętrznej spoiny nie powoduje zmiany kształtu tego wyrobu.

Rozpatrując odwołanie, Dyrektor Izby Celnej w K. zaskarżoną decyzją z [...] r. utrzymał sporną decyzję w mocy.

Wskazał, iż zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19 października 1992 r., str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, roz. 2, t. 4, str. 307, z póżn. zm. ) "W przypadku powstania długu celnego wymagane zgodnie z prawem należności określane są na podstawie Taryfy Celnej Wspólnot Europejskich".

Wspólna Taryfa Celna została ustanowiona na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2658/87 z 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L Nr 256, z 7 września 1987 r., z późn. zm; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, roz. 2, t. 2, str. 382).

Na mocy art. 1 ust. 1 tego rozporządzenia została ustanowiona nomenklatura towarowa, zwana "Nomenklaturą Scaloną" lub w skrócie "CN" w celu spełnienia w tym samym czasie zarówno wymogów Wspólnej Taryfy Celnej jak i statystyk w dziedzinie handlu zewnętrznego Wspólnoty.

Nomenklatura Scalona została zawarta w załączniku I do tego rozporządzenia i obejmuje:

a) nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b) wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c) przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Zgodnie z art. 12 ww. rozporządzenia Komisja przyjmuje każdego roku w formie rozporządzenia pełną wersję Nomenklatury Scalonej wraz z odpowiadającymi autonomicznymi i umownymi stawkami celnymi Wspólnej Taryfy Celnej, wynikającą ze środków przyjętych przez Radę lub przez Komisję. Takie rozporządzenie podlega opublikowaniu nie później niż do 31 października w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich i obowiązuje od 1 stycznia następnego roku.

W 2010 roku obowiązywało w Unii Europejskiej rozporządzenie Komisji (WE) 948/2009 z 30 września 2009 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L Nr 287 z 31 października 2009 r.).

Jednocześnie na podstawie art. 2 rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2658/87 Komisja ustanowiła Zintegrowaną Taryfę Wspólnot Europejskich określaną jako "Taric", która została oparta na Nomenklaturze Scalonej. Obejmuje ona:

a) dodatkowe podpodziały wspólnotowe nazywane "podpozycjami Taric" konieczne do opisu towarów, z zastrzeżeniem specjalnych środków wspólnotowych wymienionych w załączniku II ;

b) stawki opłat celnych i inne obowiązujące opłaty;

c) numery kodowe podane w art. 3 ust. 3 i 4;

d) wszystkie inne informacje konieczne do stosowania lub zarządzania zaangażowanymi środkami wspólnotowymi.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega pewnym warunkom określającym zasady, na których jest oparta oraz ogólnym regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że określony towar zawsze jest klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji lub podpozycji z wyłączeniem innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Zatem dla każdego importowanego towaru przypisany jest odpowiedni kod taryfy celnej.

W celu ustalenia prawidłowego kodu należy w pierwszej kolejności kierować się Ogólnymi Regułami Interpretacji Nomenklatury Scalonej ujętymi w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 948/2009. Najważniejszą z nich jest reguła 1, która informuje, że dla celów prawnych klasyfikację towarów należy ustalać zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów i dopiero wówczas, gdy jest to niemożliwe, korzystać z następnych reguł, od 2 do 6.

Organ odwoławczy nadmienił, iż w celu zapewnienia właściwej interpretacji Nomenklatury Scalonej - na podstawie w art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 - wydawane są Noty Wyjaśniające do Scalonej Nomenklatury Wspólnot Europejskich.

Z kolei na podstawie art. 12 ustawy z 19 marca 2004 r. Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 z 2004 r. z późn. zm.) - ogłoszone zostały Noty Wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów (HS).

W zakresie kwestii spornej objętej odwołaniem dotyczącym klasyfikacji taryfowej przywiezionych z Ukrainy profili stalowych spawanych ze stali niestopowej, o okrągłym przekroju poprzecznym, o średnicy zewnętrznej nieprzekraczającej 168,3 mm i grubości ścianki pow. 2 mm przeznaczonych na konstrukcje, organ odwoławczy w całości podzielił stanowisko organu celnego I instancji co do klasyfikacji taryfowej spornego towaru do kodu Taric 7306 30 77 80, obejmującego m.in. rury i przewody rurowe, w całości także podzielając argumentację prawną tegoż organu.

Odnosząc się do twierdzeń pełnomocnika, iż organ celny winien ustalić, czy towar nadaje się do zastosowania jako rura lub przewód rurowy, czyli do przewodzenia substancji i ustalenia, iż warunkiem takiego przeznaczenia jest wzmiankowana, gładka, czyli w szczególności pozbawiona jakichkolwiek wypływek powierzchnia wewnętrzna oraz przewidziane normami próby ciśnieniowe, organ wskazał na Noty wyjaśniające do Systemu Zharmonizowanego. Wyjaśnił, że pozycja 7306 obejmuje w szczególności przewody rurowe, w rodzaju stosowanych do rurociągów ropy i gazu (np. pozycja 7306 11 i 7306 19), rury okładzinowe i płuczkowe w rodzaju używanych do wierceń ropy i gazu (np. pozycja 7306 21 i 7306 29), rury i przewody rurowe nadające się do stosowania w kotłach, podgrzewaczach, wymiennikach ciepła, skraplaczach, podgrzewaczach wody zasilającej w blokach energetycznych, rury cynkowane lub czarne (tzw. rury gazowe) do wysoko lub średniociśnieniowych sieci doprowadzających parę lub wodę w budynkach, jak również rury dla sieci wodnej lub gazowej (pozycja 7306 30 - do podpozycji Taric 7306 30 77 20) .

Wskazał, iż oprócz tego rury i przewody rurowe drążone są używane do wyrobu części samochodów lub maszyn i urządzeń, ram rowerowych, promów, lub innych konstrukcji, rusztowań lub konstrukcji rurowych, bądź też konstrukcji budynków. Rury z otwartym szwem są używane np. do wyrobu szkieletów mebli metalowych (podpozycja Taric 7306 30 77 80 - o średnicy zewnętrznej nieprzekraczającej 168,3 mm).

Dyrektor Izby Celnej w K. zwrócił uwagę na Oświadczenie Komitetu Kodeksu Celnego wydane w celu rozróżnienia pomiędzy "rurami przewodowymi, w rodzaju stosowanych do rurociągów ropy naftowej lub gazu" objętymi pozycją 7306 11 a przewodami rurowymi objętymi innymi podpozycjami, w którym czytamy, że "Spawane rury, przewody rurowe i profile drążone ze stali nierdzewnej, objęte pozycją 7306, zgodnie z międzynarodowo rozpoznawalnymi normami opisującymi wysokociśnieniowe przewody rurowe dla ciśnienia o wysokości 16 barów lub większej, należy klasyfikować do podpozycji 7306 11 jako rury przewodowe w rodzaju stosowanych do rurociągów ropy naftowej lub gazu. Takie towary są objęte, na przykład normą EN 10208-2 (ISO 3183-2) i powiązanymi międzynarodowymi i krajowymi normami.

Wskazał, iż ze zgromadzonego materiału dowodowego oraz informacji nadesłanych przez stronę w toku prowadzonego postępowania wyjaśniającego wynika, że przedmiotowy w sprawie towar został wykonany zgodnie z Polską Normą PN-EN 10219-1 (norma europejska EN 10219).

Przypomniał, że pełnomocnik strony odniósł się do zapisu pkt 6.4.2. przedmiotowej normy, wskazującego, że "kształtowniki zamknięte zgrzewane elektrycznie są zwykle dostarczane z nieusuniętą wypływką wewnętrzną spoiny", co zdaniem odwołującej się jest cechą charakterystyczną kształtownika, chociaż mogą zdarzyć się przypadki, kiedy wyrób będzie kształtownikiem pomimo jej usunięcia (...). O ile może występować kształtownik z nieusuniętą wypływką, o tyle istnienie wypływki jest cechą kształtowników, a nie rur i przewodów rurowych. Odnosząc się do tej uwagi strony, organ w pierwszej kolejności zwrócił uwagę na zapisy ustawy z 12 września 2002 r. o normalizacji.

W art. 2 pkt 4 tej ustawy m.in. wyjaśniono, że "ilekroć w ustawie jest mowa o normie - rozumie się przez to dokument przyjęły na zasadzie konsensusu i zatwierdzony przez upoważnioną jednostkę organizacyjną, ustalający - do powszechnego i wielokrotnego stosowania - zasady, wytyczne lub charakterystyki odnoszące się do różnych rodzajów działalności lub ich wyników i zmierzający do uzyskania optymalnego stopnia uporządkowania, w określonym zakresie". Zgodnie z art. 5 wyżej powołanej ustawy Polska Norma, jest normą krajową, przyjętą w drodze konsensusu i zatwierdzoną przez krajową jednostkę normalizacyjną, powszechnie dostępną, oznaczoną - na zasadzie wyłączności - symbolem PN (ust. 1). Polska Norma może być wprowadzeniem normy europejskiej lub międzynarodowej. Wprowadzenie to może nastąpić w języku, oryginału (ust. 2). Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne (ust.3).

Wyroby spełniające wymagania Polskich Norm oznaczane są na zasadzie dobrowolności znakiem zgodności z Polską Normą pod warunkiem uzyskania certyfikatu zgodności upoważniającego do takiego oznaczenia (art. 7 ust. 1 ustawy).

Stosownie do postanowień art. 23 ustawy to "Komitety techniczne realizują cele wymienione w art. 3 poprzez opracowanie Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych w określonych zakresach tematycznych, między innymi poprzez udział przedstawicieli komitetów technicznych uczestniczących w pracach regionalnych i międzynarodowych organizacji normalizacyjnych."

Zgodnie z art. 3 ustawy Normalizacja krajowa prowadzona jest w celu:

1) racjonalizacji produkcji i usług poprzez stosowanie uznanych reguł technicznych lub rozwiązań organizacyjnych;

2) usuwania barier technicznych w handlu i zapobiegania ich powstawaniu;

3) zapewnienia ochrony życia, zdrowia, środowiska i interesu konsumentów oraz bezpieczeństwa pracy;

4) poprawy funkcjonalności, kompatybilności i zamienności wyrobów, procesów i usług oraz regulowania ich różnorodności

5) zapewnienia jakości i niezawodności wyrobów, procesów i usług;

6) działania na rzecz uwzględnienia interesów krajowych w normalizacji europejskiej i międzynarodowej;

7) ułatwiania porozumiewania się przez określanie terminów, definicji, oznaczeń i symboli do powszechnego stosowania.

Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy organ odwoławczy zwrócił uwagę na fakt, że nazewnictwo zawarte w normach ma wyłączne odniesienie do powszechnie stosowanych określeń w przepisach krajowych (cel normalizacji krajowej) i bardzo często odbiega ono od sformułowań używanych w Nomenklaturze Scalonej. Przepisy Taryfy celnej są bowiem przepisami szczególnymi i mają one pierwszeństwo przy dokonywaniu ustaleń dotyczących klasyfikacji taryfowej importowanych produktów. Oznacza to, że dla celów taryfikacyjnych istotne są zapisy zawarte w Taryfie celnej, a nie w innych przepisach np. Normach Polskich. Takie stanowisko podziela Naczelny Sąd Administracyjny wskazując w wyroku sygn. akt. I SA/Ka 2502/97 z 7 lipca 1999 r., iż z żadnego przepisu prawa nie wynika konieczność klasyfikacji celnej towaru w oparciu o Polskie Normy.

Organ powtórzył, iż dla potrzeb klasyfikacji taryfowej wiążące są sformułowania zawarte w Taryfie celnej, postanowienia Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej oraz Noty Wyjaśniające do Scalonej Nomenklatury Wspólnot Europejskich i Noty Wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów bez względu na to jak towary są traktowane (nazywane) w przepisach krajowych. Zarówno uwagi poprzedzające działy Wspólnej Taryfy Celnej, jak i Noty wyjaśniające do HS, pełnią ważną rolę jako instrumenty służące zapewnieniu jednolitego stosowania tej taryfy oraz dostarczają pomocnych wskazówek do jej interpretacji (zob. w szczególności wyroki z 20 listopada 1997 r. w sprawie C-338/95 Wiener SI, Rec. s. I-6495, pkt 11; z 29 kwietnia 2010 r. w sprawie C-123/09 Roeckl Sporthandschuhe, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze, pkt 29).

Dyrektor Izby Celnej zwrócił uwagę, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 WKC "Przepisy prawa celnego stosuje się w sposób jednolity na całym obszarze celnym Wspólnoty chyba, że postanowienia umów międzynarodowych, praktyka przyjęta zwyczajowo na określonym obszarze geograficznym i gospodarczym, bądź też przepisy dotyczące stosowania, przez Wspólnotę autonomicznych środków, stanowią inaczej."

Organ podkreślił, iż z Przedmowy krajowej zawartej w Normie Polskiej nr PN-EN 10219-1- 2007 wynika, że "Niniejsza norma została przygotowana przez KT nr 126 ds. Rur Stalowych i zatwierdzona przez Prezesa PKN 23 listopada 2007 r."

Zgodnie z art. 23 ustawy o normalizacji - to Komitety techniczne realizują cele normalizacji krajowej poprzez opracowanie Polskich Norm. Z informacji uzyskanych ze strony internetowej Polskiego Komitetu Normalizacji wynika, iż obecna liczba wszystkich Komitetów technicznych to 248. Z karty informacyjnej Komitetu Technicznego 126 ds. Rur Stalowych bezspornie wynika, że zakresem tematycznym opracowanej normy były: rury ze szwem i bez szwu, przewodowe, konstrukcyjne, kotłowe, wiertnicze i wydobywcze.

Organ zwrócił uwagę, iż na stronie internetowej Spółki "A" widnieje oferta ze wskazaniem że przedmiotem działalności handlowej są m.in. rury - ze szwem: zakres średnic: od 13,50 mm do 2020,00 mm, gr. ścianki od 2,00 mm do 28,00 mm i kształtowniki oraz iż firma uruchomiła dział obsługujący rynek gazownictwa, petrochemii (...), a także magazyn wyposażony zarówno w rury przewodowe, w tym wg EN 10219 (czarne oraz izolowane) jak i kształtki.

Organ zwrócił uwagę, iż w niniejszej sprawie staranność przedsiębiorcy może budzić zastrzeżenia w zakresie opisów importowanego towaru zamieszczanych w polu 31 dokumentów SAD. Zgodnie z instrukcją wypełniania i stosowania dokumentu SAD opis towaru musi być na tyle dokładny, aby było możliwe dokonanie niezwłocznej oraz jednoznacznej identyfikacji i klasyfikacji taryfowej towarów. Stosownie do postanowień art. 199 ust. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z 2 lipca1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny zgłaszający ponosi odpowiedzialność za podane w zgłoszeniu dane.

Zgodnie natomiast z wyrokiem ETS z 14 listopada 2002 r. w sprawie C-251/00 Ilumitronica - zgłaszający jest zobowiązany do dostarczenia właściwym organom celnym wszystkich niezbędnych informacji przewidzianych przepisami wspólnotowymi i krajowymi, które stanowią ich uzupełnienie lub dokonują ich transpozycji, w związku z postępowaniem celnym wymaganym dla danych towarów (pkt 61), (por. także wyrok ETS z 1 kwietnia 1993 r., C-250/91 Hewlett Packard France, pkt 29 oraz z 23 maja 1989 r., C-378/87, Top Hit Holzvertrieb, pkt 26).

Analiza zgłoszeń celnych oraz załączonych do nich dokumentów wykazała, że będący przedmiotem importu towar oznaczony każdorazowo na fakturach zakupu jako: "hollow sections - EN 10219 S235JRH" w polu 31 zgłoszeń celnych opisywany był jako: rury stalowe spawane lub profile stalowe spawane/zgrzewane. W związku z powyższym zdaniem Dyrektora Izby Celnej w K. trudno przypisać stronie szczególną staranność w zakresie stosowania przepisów prawa wspólnotowego.

W ocenie organu odwoławczego w niniejszej sprawie w sposób wyczerpujący zbadano okoliczności faktyczne sprawy, mając na uwadze całokształt zebranego materiału dowodowego, a w sprawie podjęto wszelkie niezbędne kroki do dokładnego wyjaśnienia oraz załatwienia sprawy przez wydanie prawidłowego rozstrzygnięcia merytorycznego. Przytoczono również i wyjaśniono postawy prawne rozstrzygnięcia. Organ celny I instancji zebrał i w sposób wyczerpujący rozpatrzył także cały materiał dowodowy oraz dopuścił jako dowód wszystko - nie tylko dowody zebrane z urzędu przez organy celne, ale również dowody zaprezentowane przez stronę - co mogło przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie było sprzeczne z prawem.

W świetle zgromadzonego materiału dowodowego i przeprowadzonego postępowania, mając również na uwadze zapisy w Polskiej Normie PN-EN 10219-1 - zgodnie z którą produkowany jest sporny w sprawie towar - w powiązaniu z ofertą Spółki "A", Dyrektor Izby Celnej w K. stwierdził, że organ prawidłowo przyporządkował importowany towar do kodu TARIC 7306 30 77 80 obejmującego pozostałe rury i przewody rurowe.

W ocenie Dyrektora Izby Celnej w K. nie znajduje potwierdzenia teza przeciwna odwołującej się strony jakoby importowany towar miał stanowić kształtowniki, o czym mają świadczyć zapisy w Polskiej Normie oraz definicje słownikowe. Polska Norma na którą powołuje się strona obejmuje zakresem tematycznym także rury ze szwem i bez szwu, przewodowe, konstrukcyjne, kotłowe wiertnicze i wydobywcze. Ponadto organ odwoławczy zwrócił uwagę na fakt, że Spółka "A" oferując do sprzedaży wymienione towary powołuje normę 10219.

Dyrektor Izby Celnej w K. zwrócił uwagę na fakt, iż [...] r. podpisane zostało Rozporządzenie Rady (WE) nr 1256/2008 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych spawanych rur i przewodów rurowych z żeliwa i stali niestopowej (...) - pochodzących z Ukrainy w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 oraz przeglądu okresowego zgodnie z art. 11 ust.3 tego rozporządzenia, - oraz kończące postępowania w odniesieniu do przywozu tego produktu pochodzącego z Bośni i Hercegowiny oraz z Turcji.

Zgodnie z cytowanym rozporządzeniem "Produktem objętym postępowaniem są spawane rury i przewody rurowe z żeliwa i stali niestopowej, o okrągłym przekroju poprzecznym i o średnicy zewnętrznej nieprzekraczającej 168,3 mm, z wyjątkiem rur przewodowych w rodzaju stosowanych do rurociągów ropy naftowej lub gazu, rur okładzinowych i przewodów rurowych w rodzaju stosowanych do wierceń ropy naftowej lub gazu, rur precyzyjnych i rur z dołączonymi łącznikami odpowiednimi do transportu gazów lub płynów wykorzystywanych w lotnictwie cywilnym, pochodzące z (...) i Ukrainy. Zwykle są one zgłaszane w ramach kodów CN ex 7306 30 41, ex 7306 30 49, ex 7306 30 72 i ex 7306 30 77.

Rada w art. 1 w/w rozporządzenia nałożyła na przywóz spawanych rur i przewodów rurowych z żeliwa lub stali niestopowej o okrągłym przekroju poprzecznym i o średnicy zewnętrznej nieprzekraczającej 168,3 mm objęte kodami CN ex 7306 30 41, ex 7306 30 49, ex 7306 30 72 i ex 7306 30 77 (kody Taric 7306 30 41 20, 7306 30 49 20, 7306 30 72 80 i 7306 30 77 80) i pochodzące z Białorusi, Chińskiej Republiki Ludowej, Rosji, Tajlandii i Ukrainy ostateczne cła antydumpingowe w następującej wysokości:

- dla “C" oraz “D" - 10,7%

- dla wszystkich innych przedsiębiorstw - 44,1%.

W konsekwencji organ stwierdził, iż w świetle obowiązujących przepisów prawa zmiana klasyfikacji taryfowej importowanego towaru spowodowała obciążenie go cłem antydumpingowym.

Dyrektor Izby Celnej w K. zwrócił także uwagę na fakt, iż [...] r. - już w toku prowadzonego postępowania przez organ celny I instancji - Spółka "A"wystąpiła z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji taryfowej dla towaru opisanego jako cyt. "kształtowniki zamknięte ze szwem, kształtowane na zimno, o przekroju okrągłym" o nazwie handlowej "kształtowniki zamknięte okrągłe konstrukcyjne". Jak ustalono Spółka uzyskała WIT nr [...] z datą początku ważności – [...] r., z której jednoznacznie wynika, iż towar tj. "rury ze spawanym szwem wzdłużnym, wykonane ze stali niestopowej, kształtowane na zimno, o okrągłym przekroju poprzecznym, koncentryczne, o jednakowej grubości ścianki, średnica zewnętrzna rur wynosi od 21,3 mm do 168,3 mm, grubość ścianki od 2 mm do 7,1 mm, a ich długość od 3 m do 12 m. Końce wyrobu są obcięte na równo pod katem prostym. Zewnętrzna powierzchnia jest gładka, nieocynkowana, wewnątrz pozostawiona spoina (spaw), o maksymalnej wysokości 3,5 mm. Według oświadczenia wnioskodawcy, wyrób został wykonany zgodnie z normą PN EN 10219 i ma zastosowanie konstrukcyjne " należy klasyfikować do kodu Taric 7306 30 77 80.

W uzasadnieniu klasyfikacji towaru stwierdzono, że klasyfikacja ta -wydana na podstawie materiałów oraz fotografii dostarczonych przez wnioskodawcę - została ustalona na podstawie reguły 1 i 6 ORINS i uwagi 1d do działu 72 Wspólnej Taryfy Celnej (WTC) i zgodna jest z brzmieniem pozycji 7306 i podpozycji 7306 30 WTC, obejmującej pozostałe rury, przewody rurowe i profile drążone, spawane, zgrzewane o okrągłym przekroju poprzecznym, z żeliwa lub stali niestopowej oraz z brzmieniem kodu 7306 30 77 80 obejmujący rury i przewody rurowe.

W skardze na decyzję organu pełnomocnik strony skarżącej zarzucił organowi błędne, dokonane z naruszeniem reguł określających zasady klasyfikacji towarów, zaliczenie objętego wnioskiem towaru do kodu 7306307780, a także niewyjaśnienie wszelkich okoliczności istotnych dla sprawy w celu usunięcia wątpliwości co do prawidłowej klasyfikacji taryfowej towaru, a co za tym idzie określenie prawidłowej stawki cła z tytułu jego przywozu na teren Polski i nieprawidłowy wymiar cła.

Pełnomocnik strony skarżącej - powołując się ponownie na definicje znaczeniowe pojęć "kształtownik" i "profil" zawarte w Słowniku Języka Polskiego PWN - podtrzymał swoje stanowisko, że przedmiotem zgłoszenia były profile.

Wskazał, iż kształt wewnętrznej powierzchni różni profile od rur i przewodów rurowych. Dla profilu ta powierzchnia wewnętrzna nie ma znaczenia, podczas gdy rura nie posiada wypływki, a to dla zachowania jednorodności jej kształtu, ułatwiającego przewodzenie mediów. Podnosi, iż organy powołują się na zapisy wyjaśnień do pozycji 7306, z których wynika zastosowanie rur i przewodów rurowych jako materiału konstrukcyjnego, jednak zastosowanie nie przesądza o tym, czym dany towar jest. Dla kształtownika nie sposób znaleźć w Taryfie Celnej objaśnienia, iż towar ten służy do przewodzenia substancji, a zatem, że jest wykorzystywany jako rury. Ponownie jak w odwołaniu skarżący podniósł, iż organ celny winien był ustalić, czy towar nadaje się do zastosowania jako rura lub przewód rurowy, czyli do przewodzenia substancji. W takiej sytuacji organ ustaliłby wówczas, iż warunkiem takiego przeznaczenia jest wzmiankowana gładka, czyli w szczególności pozbawiona jakichkolwiek wypływek powierzchnia wewnętrzna oraz przewidziane normami próby ciśnieniowe.

Zwrócił uwagę na zapis pkt 6.4.2. Polskiej Normy PN-EN 10219-1, w którym zawarto stwierdzenie, że "kształtowniki zamknięte zgrzewane elektrycznie są zwykle dostarczane z nieusuniętą wypływką wewnętrzną spoiny. To istnienie nieusuniętej wypływki w ocenie strony jest cechą charakterystyczną kształtownika, chociaż mogą zdarzyć się przypadki, kiedy wyrób będzie kształtownikiem pomimo jej usunięcia (...); o ile może występować kształtownik z nieusuniętą wypływką, o tyle istnienie wypływki jest cechą kształtowników, a nie rur i przewodów rurowych. Zdaniem pełnomocnika strony skarżącej te argumenty przemawiają za tym, że przedłożony organowi do klasyfikacji towar nie może być uznany ani za rurę, ani za przewód rurowy.

W odpowiedzi na skargę, Dyrektor Izby Celnej w K. wniósł o oddalenie skargi i podtrzymał stanowisko zawarte w zaskarżonej decyzji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zważył, co następuje:

Skarga jest niezasadna. Sąd administracyjny zgodnie z art. 1 § 1 ustawy z 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2002 r. nr 153, poz. 1269 ze zm.) sprawuje wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej, przy czym zgodnie z § 2 jest ona sprawowana pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

Zatem Sąd rozpoznaje sprawę rozstrzygniętą w zaskarżonej decyzji ostatecznej z punktu widzenia legalności, tj. zgodności z prawem całego toku postępowania administracyjnego i prawidłowości zastosowania przepisów prawa. Zgodnie natomiast z art. 145 § 1 pkt 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270) uwzględnienie przez sąd administracyjny skargi i uchylenie zaskarżonej decyzji bądź postanowienia w całości lub w części następuje wtedy, gdy sąd stwierdzi naruszenie prawa materialnego, które miało wpływ na wynik sprawy, naruszenie prawa dające podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego, inne naruszenie przepisów postępowania, jeżeli mogło ono mieć istotny wpływ na wynik sprawy. Jeśli zachodzą przyczyny stanowiące podstawę do stwierdzenia nieważności zaskarżonego aktu, to sąd winien orzec o jego nieważności (art. 145 § 1 pkt 2 p.p.s.a.).

Przeprowadzone w określonych na wstępie ramach badanie zgodności z prawem zaskarżonej decyzji wykazało, że skarga nie zasługuje na uwzględnienie, bowiem organ odwoławczy przy rozstrzyganiu sprawy nie naruszył obowiązujących przepisów prawa materialnego i procesowego.

W niniejszej sprawie organ celny I instancji zakwestionował klasyfikację celną towaru objętego zgłoszeniem celnym SAD z [...] r. opisanego w poz.1 SAD, jako "profile stalowe spawane ze stali niestopowej, o okrągłym przekroju poprzecznym, o średnicy zewnętrznej nieprzekraczającej 168,3 mm i grubości ścianki pow. 2 mm, przeznaczone na konstrukcje, opisanego na fakturze oraz załączonym Certyfikacie jako "Hollow section" norma EN10219 Gatunek S235JRH", który w zgłoszeniu celnym został ujęty pod kodem Taric 7306 30 77 90 Wspólnej Taryfy Celnej, podczas gdy tę klasyfikację organ uznał za nieprawidłową stwierdzając, iż właściwym jest kod Taric 7306 30 77 80.

W przypadku powstania długu celnego wymagalne zgodnie z prawem należności określane są na podstawie Taryfy Celnej Wspólnot Europejskich zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny.

Klasyfikacji towarowej dokonuje się w oparciu o obowiązującą w dniu zgłoszenia Wspólną Taryfę Celną, która została ustanowiona na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z 23 lipca 1987 r.

Na mocy art. 1 ust. 1 powyższego rozporządzenia została ustanowiona nomenklatura towarowa, zwana Nomenklaturą Scaloną, w skrócie CN, w celu spełnienia w tym samym czasie zarówno wymogów wspólnej Taryfy celnej jak i statystyk w dziedzinie handlu zewnętrznego Wspólnoty. Nomenklatura Scalona została zawarta w załączniku I do tego rozporządzenia i obejmuje:

1) nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego,

2) wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane podpozycjami CN w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna,

3) przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Zgodnie z art. 12 wymienionego rozporządzenia Komisja przyjmuje co roku w formie rozporządzenia pełną wersję Nomenklatury Scalonej wraz z odpowiadającymi autonomicznymi i umownymi stawkami celnymi Wspólnej Taryfy Celnej, wynikającą ze środków przyjętych przez Radę lub Komisję.

Takie rozporządzenie podlega opublikowaniu do 31 października danego roku, a obowiązuje od stycznia roku następnego. W 2010 r. obowiązywało rozporządzenie Komisji (WE) nr 948/2009 z 30 września 2009 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

Jednocześnie na podstawie art. 2 rozporządzenia Rady nr 2658/87 Komisja ustanowiła Zintegrowaną Taryfę Wspólnot Europejskich określaną jako Taric, która została oparta na Nomenklaturze Scalonej, a która obejmuje:

a) dodatkowe podpodziały wspólnotowe nazywane podpozycjami taric konieczne do opisu towarów, z zastrzeżeniem specjalnych środków wspólnotowych wymienionych w załączniku II,

b) stawki opłat celnych i inne obowiązujące opłaty,

c) numery kodowe podane w art. 3 ust. 3 i 4,

d) wszystkie inne informacje konieczne do stosowania lub zarządzania zaangażowanymi środkami wspólnotowymi.

W celu ustalenia kodu prawidłowego dla danego towaru należy w pierwszej kolejności kierować się Ogólnymi Regułami Interpretacji Nomenklatury Scalonej ujętymi w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 948/2009. Najważniejszą z nich jest reguła 1, która informuje, że dla celów prawnych klasyfikację towarów należy ustalać zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów i dopiero wówczas, gdy jest to niemożliwe, korzystać z następnych reguł, od 2 do 6. Następnie należy korzystać z Not Wyjaśniających. Reguła 1 ORINS zamieszczona w Przepisach wstępnych Taryfy celnej stanowi, iż tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne, dla celów prawnych klasyfikację towarów należy ustalić zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów i przy zastosowaniu w razie potrzeby reguł 2,3,4,5, pod warunkiem, że nie jest to sprzeczne z treścią tych pozycji i uwag.

W myśl zaś reguły 6: Klasyfikacja towarów do podpozycji tej samej pozycji powinna być przeprowadzona zgodnie z treścią i uwagami do nich, z uwzględnieniem ewentualnych zmian wynikających z powyższych reguł, stosując zasadę, że tylko podpozycje na tym samym poziomie mogą być porównywane. Odpowiednie uwagi do sekcji i działów mają zastosowanie również do tej reguły, jeżeli treść tych uwag nie stanowi inaczej.

W myśl uwag ogólnych do działu 73, dział ten obejmuje pewne ściśle określone artykuły, wyszczególnione w pozycjach od 7301 do 7324 oraz w pozycjach 7325 i 7326 grupę artykułów niewyszczególnionych lub nieobjętych działem 82 lub 83 i nieobjętych innymi działami nomenklatury, z żelaza lub stali.

Na potrzeby niniejszego działu ustala się, że określenia "rury i przewody rurowe" oraz " kształtowniki drążone " mają następujące znaczenie:

(1) Rury i przewody rurowe: koncentryczne wyroby drążone, o jednolitym przekroju poprzecznym, z jedną tylko zamkniętą przestrzenią na całej swej długości, mające zewnętrzną i wewnętrzną powierzchnię o tym samym kształcie. Rury stalowe zasadniczo mają przekrój kołowy, owalny, prostokątny (w tym kwadratowy), ale również mogą mieć przekrój w kształcie trójkąta równobocznego i innych prawidłowych wieloboków wypukłych. Wyroby o przekroju poprzecznym innym niż kołowy, mające zaokrąglone naroża, na. całej długości, i rury z pogrubionymi końcówkami są również uważane za rury. Mogą być polerowane, powlekane, gięte (wyłączając wężownice), gwintowane i ze złączkami lub nie, wiercone, obciskane, rozszerzane, stożkowate łub wyposażone w kołnierze, kryzy łub pierścienie.

(2) Kształtowniki drążone: wyroby drążone nie odpowiadąjące powyższej definicji i głównie niemające zewnętrznej i wewnętrznej powierzchni o takim samym kształcie.

Natomiast pozycja 7306 obejmuje pozostałe rury, przewody rurowe i profile drążone, z żeliwa lub stali (na przykład, z otwartym szwem łub spawane, zgrzewane, nitowane lub zamykane w podobny sposób).

Niniejsza pozycja obejmuje również:

(1) rury i przewody rurowe zgrzewane przez kucie, określone również jako rury i przewody rurowe zgrzewane na styk

(2) rury i przewody rurowe o zbliżonych krawędziach, tzn. rury i przewody rurowe, w których krawędzie stykają się lub zachodzą na siebie; takie rury i przewody rurowe określane są nazwą rur z otwartym szwem. Jednakże wyroby mające otwartą szczelinę na całej swej długości są klasyfikowane do pozycji 7216, 7222 lub 7228.

(3) rury i przewody rurowe, w których stykające się krawędzie są łączone przez zaciskanie.

Zgodnie zaś z Notami Wyjaśniającymi do Systemu Zharmonizowanego - pozycja 7306 obejmuje w szczególności rury przewodowe w rodzaju stosowanych do rurociągów ropy lub gazu (np. pozycja 7306 10), rury okładzinowe i przewody rurowe w rodzaju stosowanych do wierceń ropy i gazu (np. pozycja 7306 20 ), pozostałe, spawane o okrągłym przekroju z żeliwa lub stali niestopowej (pozycja 7306 30 ).

Natomiast rury i przewody rurowe drążone są używane do wyrobu części samochodów lub maszyn i urządzeń, ram rowerowych, promów, lub innych konstrukcji, rusztowań lub konstrukcji rurowych, bądź też konstrukcji budynków. Rury z otwartym szwem są używane np. do wyrobu szkieletów, mebli metalowych (podpozycja Taric 7306 3 0 77 80 - o średnicy zewnętrznej nieprzekraczającej 168,3 mm).

Argumentacja skargi obejmuje stwierdzenia, iż przedmiotowy towar nie powinien być klasyfikowany do kodu Taric 7306 30 77 80 przyjętego przez organy celne, albowiem jest to profil czyli kształtownik, który powinien być objęty kodem CN 7306 lub 7301 w zależności od tego czy zostanie uznany za drążony lub niedrążony. Okoliczność, że importowany towar jest w istocie profilem potwierdza fakt, że posiada on cechę charakterystyczną w postaci wypływki czego rury posiadać nie mogą. Zgodnie bowiem z uwagami ogólnymi do działu 73 Not Wyjaśniających, różni go od rur podstawowa cecha – brak takiego samego kształtu powierzchni zewnętrznej i wewnętrznej, powstały świadomie na etapie produkcji przez nieusunięcie części metalu pokrywającego wewnętrzna powierzchnię oraz brak jednolitego przekroju poprzecznego.

Jednak w ocenie Sądu orzekającego, brzmienie uwag do działu 73, poszczególnych pozycji 7306 podpozycji 7306 30 oraz treść kodu 7306 77 80 wskazuje, iż przyporządkowanie przez organy spornego towaru do kodu 73063077 80 jako rury i przewody rurowe, a nie kształtowniki jest prawidłowe, albowiem wskazany element (wypływka) nie może uzasadnić dokonania klasyfikacji taryfowej spornego towaru jako kształtownika. Zdaniem Sądu o istnieniu powierzchni wewnętrznej i zewnętrznej o tym samym lub innym kształcie w rozumieniu powyższych reguł można mówić wówczas, gdy zostały one wyprodukowane jako jedne lub drugie zgodnie z zamierzeniem ich producenta, np. z uwagi na przeznaczenie. Bez wpływu na ocenę danego wyrobu jako posiadającego powierzchnię wewnętrzną i zewnętrzną w tym samym lub innym kształcie pozostaje fakt istnienia różnic kształtów powierzchni zewnętrznej i wewnętrznej powstałych na skutek procesu technologicznego, w wyniku którego dany produkt powstał, niejako "przy okazji" zastosowanego sposobu produkcji. Sporny towar posiadając wypływkę spowodowaną względami technologicznymi (w procesie spawania), a nie jako zamierzony i celowy efekt nie zmienia przekroju. Inaczej mówiąc w dalszym ciągu jest to koncentryczny wyrób, którego obie powierzchnie są identyczne pomimo istnienia wypływki. Należy bowiem zauważyć, że powstała wypływka mogłaby być usunięta. Gdyby przyjąć rozumowanie strony skutkowałoby to koniecznością uznania, że usunięcie wypływki powoduje zmianę klasyfikacji taryfowej danego wyrobu mimo jego identycznych poza tym cech zewnętrznych i parametrów technicznych, co zdaniem Sądu nie byłoby prawidłowe.

Trzeba także podkreslić, że strona uzyskała wiążącą informację taryfową nr PL PL-WIT-2011-00796, z której jednoznacznie wynika, iż towar tj. "rury ze spawanym szwem wzdłużnym, wykonane ze stali niestopowej, kształtowane na zimno, o okrągłym przekroju poprzecznym, koncentryczne, o jednakowej grubości ścianki, średnica zewnętrzna rur wynosi od 21,3 mm do 168,3 mm, grubość ścianki od 2 mm do 7,1 mm, a ich długość od 3 m do 12 m. Końce wyrobu są obcięte na równo pod kątem prostym. Zewnętrzna powierzchnia jest gładka, nieocynkowana, wewnątrz pozostawiona spoina (spaw), o maksymalnej wysokości 3,5 mm. Według oświadczenia wnioskodawcy, wyrób został wykonany zgodnie z normą PN EN 10219 i ma zastosowanie konstrukcyjne " należy klasyfikować do kodu Taric 7306 30 77 80. Klasyfikacja ta dokonana przez inny organ - Dyrektora Izby Celnej w W. nie została przez stronę zakwestionowana.

Faktem jest, że datą początku ważności wskazanej wyżej WIT jest [...] r., jednak udzielona w niej informacja wskazuje na prawidłowość klasyfikacji dokonanej przez organ celny w ramach niniejszego postępowania.

Odnosząc się do argumentów strony wywiedzionych z treści Polskiej Normy PN-EN 10219-1 mającej potwierdzać stanowisko strony, iż z uwagi na istnienie w spornym towarze wypływki cecha ta przesądza o tym, iż jest kształtownik, to jak słusznie zauważył organ celny zapisy Polskiej Normy PN-EN 10219-1, czy normy europejskiej nawet pomocniczo nie mają zastosowania przy dokonywaniu ustaleń dotyczących klasyfikacji taryfowej importowanych towarów. W tym względzie istotne są zapisy wynikające z taryfy celnej. Z tego też powodu, stanowisko zaprezentowane w skardze a wywiedzione z brzmienia norm technicznych nie może być podstawą do ustalenia prawidłowej taryfikacji towarów opartej o taryfę celną, która z kolei jest oparta o nazewnictwo i zasady interpretacji zawarte Nomenklaturze Scalonej. Odnosząc się do zarzutów, iż organ celny winien był ustalić czy sporny towar jako rura lub przewód rurowy nadaje się do przewodzenia substancji, bowiem w takiej sytuacji bez wątpienia musiałby ustalić, iż konieczna wówczas jest gładka, pozbawiona jakichkolwiek wypływek powierzchnia wewnętrzna, zauważyć należy, iż z brzmienia pozycji 7306 i podpozycji 7306 30 nie wynika by towary tam wymienione miały służyć jedynie do przewodzenia substancji. Jak wynika z komentarza zawartego w Notach Wyjaśniających do Systemu Zharmonizowanego pozycja 7306 obejmuje także rury, przewody rurowe i kształtowniki drążone używane do wyrobu części samochodów lub maszyn, urządzeń, ram rowerowych, promów lub innych konstrukcji, rusztowań lub konstrukcji rurowych bądź też konstrukcji budynków. Rury z otwartym szwem są używane np. do wyrobu szkieletów mebli metalowych. W tym stanie rzeczy, gdy Wojewódzki Sąd Administracyjny nie dopatrzył się w niniejszej sprawie naruszenia przepisów postępowania, które mogły mieć wpływ na wynik sprawy oraz naruszenia przepisów merytorycznych skutkujących wadliwością rozstrzygnięcia, opierając się na treści art. 145 § 1 pkt 1 lit. a i c ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi skargę oddalił.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...