• II OZ 929/12 - Postanowie...
  25.04.2024

II OZ 929/12

Postanowienie
Naczelny Sąd Administracyjny
2012-10-24

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Jerzy Siegień /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia del. WSA Jerzy Siegień po rozpoznaniu w dniu 24 października 2012 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia T. J.-O. na zarządzenie Przewodniczącego Wydziału VII Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 lipca 2012 r. sygn. akt VII SA/Wa 1718/12 wzywające A. M. oraz L. M. do uiszczenia solidarnie wpisu sądowego od skargi w sprawie ze skargi A.M., L.M., A. L.-B., H. G.-K., E. K., R. J., T. J.-O., B. D., P. D., I. F., M. F., B. T., Z. G. i R. G. na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji postanawia: odrzucić zażalenie.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zarządzeniem Przewodniczącego Wydziału VII z dnia 19 lipca 2012 r., sygn. akt VII SA/Wa 1718/12, wezwał A. M. oraz L. M. do uiszczenia solidarnie wpisu sądowego w kwocie 200 zł od skargi wniesionej przez A. M., L. M., A. L.-B., H. G.-K., E. K., R. J., T. J.-O., B. D., P. D., I. F., M. F., B. T., Z. G. i R. G., na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie z dnia [...] maja 2012 r. nr [...]. Przedmiotem zaskarżonego postanowienia była odmowa wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Prezydenta m.st. Warszawy z dnia [...] stycznia 2011 r. nr [...] zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej Spółdzielni Mieszkaniowo-Budowlanej "[...]" pozwolenia na przebudowę układu wewnątrzosiedlowego polegającą na połączeniu drogowym projektowanej inwestycji z miejskim i wewnątrzosiedlowym układem komunikacyjnym wraz z przebudową tego układu i dostosowaniem do wymogów dróg p.poż. przy ul. D. róg ul. P. w rejonie ul. W. w Warszawie na działkach o nr ew.: A, B, C, D, E, F, G, H, I z obrębu 1-10-22; przebudowę wewnątrzosiedlowego układu drogowo-parkingowego przy ul. W. w Warszawie na działkach o nr ew.: F, J, A, K z obrębu 1-10-22 i przebudowę wewnątrzosiedlowego układu drogowo-parkingowego wraz ze śmietnikiem przy ul. W. w Warszawie na działkach o nr ew.: F, I z obrębu 1-10-22.

Jako podstawę ustalenia wpisu sądowego powołano art. 220 § 1 i 3 w związku z art. 214 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, zwanej dalej "P.p.s.a.") oraz § 2 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 221, poz. 2193, ze zm.).

Zażalenie na powyższe zarządzenie wniosła T. J.-O., wskazując, że przedmiotowe zarządzenie narusza art. 214 § 2 P.p.s.a. W uzasadnieniu zażalenia podniosła, że wszystkie strony składające skargę na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie z dnia [...] maja 2012 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Prezydenta m.st. Warszawy z dnia [...] stycznia 2011 r. opierają ją na rażącym naruszeniu ich uprawnień wynikających z prawa użytkowania wieczystego poszczególnych nieruchomości objętych zakresem inwestycji, której projekt zatwierdzony został ww. decyzją Prezydenta m.st. Warszawy. Zatem każda z grup skarżących będących współwłaścicielami prawa użytkowania wieczystego różnych trzech działek, powinna być wezwana do uiszczenia wpisu solidarnego, stosownie do treści art. 214 § 2 P.p.s.a.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Na wstępie podnieść należy, że obowiązkiem Naczelnego Sądu Administracyjnego rozpoznającego wniesione zażalenie jest zbadanie z urzędu, czy zostało ono wniesione przez strony do tego upoważnione. Powyższe stanowi jedną z przesłanek dopuszczalności zażalenia.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wniesione w niniejszej sprawie zażalenie przez T. J.-O. należało odrzucić, albowiem kwestionowane zarządzenie z dnia 19 lipca 2012 r. nie było do niej skierowane.

Sąd pierwszej instancji przyjął bowiem, że uiszczony przy wniesieniu skargi z dnia 16 czerwca 2012 r. wpis sądowy w kwocie 200 zł. został wpłacony przez T. J.-O. (vide: zarządzenie z dnia 19 lipca 2012 r., k-1).

Zatem, skoro T. J.-O., nie była adresatem kontrolowanego zarządzenia, a uprawnienie do wniesienia zażalenia przysługuje jedynie tym osobom, których praw lub obowiązków dotyczy, to nie miała ona uprawnień do jego skutecznego kwestionowania (por. postanowienie NSA z dnia 10 sierpnia 2011 r., sygn. akt II OZ 661/11).

Na marginesie NSA zauważa, że kwestionowane zarządzenie z dnia 19 lipca 2012 r., na skutek zażalenia wniesionego przez adresata zarządzenia, a tym samym uprawnioną osobę – L. M., zostało uchylone postanowieniem NSA z dnia 12 września 2012 r. sygn. akt II OZ 765/12.

Z tych przyczyn zażalenie wniesione przez T. J.-O., na podstawie art. 198 P.p.s.a. w zw. z art. 197 § 2 P.p.s.a. w zw. z art. 180 P.p.s.a. w zw. z art. 178 P.p.s.a. należało odrzucić jako niedopuszczalne.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...