I SA/Ke 213/13
Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach
2013-05-13Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Mirosław Surma /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Surma po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2013 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku NZOZ (...) s.c. J.S., G.S. w B. o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi NZOZ (...) s.c. J.S., G.S. w B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia 15 lutego 2013 r. nr (...) w przedmiocie podatku akcyzowego postanawia: odmówić wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji.
Uzasadnienie
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach NZOZ (...) s.c. J.S., G.S. w B. ("Spółka") zawarł wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia 15 lutego 2013 r. w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym za marzec 2007 r. w wysokości 522 zł.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach zważył, co następuje:
Stosownie do art. 61 § 1 i 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo
o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270), powoływanej dalej jako "ustawa p.p.s.a.", wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności, jednakże Sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części tego aktu lub czynności, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Z powyższego wynika, że wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji jest odstępstwem od zasady,
a przesłanką uzasadniającą wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu jest niebezpieczeństwo wyrządzenia skarżącemu znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Okoliczności te strona powinna we wniosku wykazać, przekonując Sąd o tym, że wykonanie tego aktu lub czynności, bez wątpienia, zrodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia jej znacznej szkody lub spowodowania dla niej trudnych do odwrócenia skutków.
W przedmiotowej sprawie merytoryczna ocena wniosku przez Sąd jest niemożliwa ponieważ skarżąca nie uzasadniła go. Nie wskazała na żadną
z wymienionych wyżej przesłanek wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji
oraz nie przedstawiła argumentacji uzasadniającej jej zdaniem uwzględnienie wniosku. Materiał zgromadzony w sprawie również nie zawiera informacji umożliwiających Sądowi ocenę przedmiotowego wniosku.
Wymaga przy tym wyjaśnienia, że zapłaty podatku, nawet w trybie egzekucji administracyjnej, nie można utożsamiać ze szkodą lub trudnymi do odwrócenia skutkami, gdyż skutki zapłaty tego zobowiązania są "odwracalne" poprzez zwrot ewentualnej nadpłaty podatku wraz z odsetkami (por. postanowienie NSA z dnia
24 września 2004 r., FZ 324/04, niepubl; postanowienie NSA z dnia 22 grudnia
2008 r. sygn. akt II FZ 530/08, dostępne na www.orzeczenia.nsa.gov.pl).
Wobec powyższego Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, działając na podstawie art. 61 § 3 i § 5 ustawy p.p.s.a., orzekł jak w sentencji postanowienia.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Mirosław Surma /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Surma po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2013 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku NZOZ (...) s.c. J.S., G.S. w B. o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi NZOZ (...) s.c. J.S., G.S. w B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia 15 lutego 2013 r. nr (...) w przedmiocie podatku akcyzowego postanawia: odmówić wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji.
Uzasadnienie
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach NZOZ (...) s.c. J.S., G.S. w B. ("Spółka") zawarł wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia 15 lutego 2013 r. w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym za marzec 2007 r. w wysokości 522 zł.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach zważył, co następuje:
Stosownie do art. 61 § 1 i 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo
o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270), powoływanej dalej jako "ustawa p.p.s.a.", wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności, jednakże Sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części tego aktu lub czynności, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Z powyższego wynika, że wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji jest odstępstwem od zasady,
a przesłanką uzasadniającą wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu jest niebezpieczeństwo wyrządzenia skarżącemu znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Okoliczności te strona powinna we wniosku wykazać, przekonując Sąd o tym, że wykonanie tego aktu lub czynności, bez wątpienia, zrodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia jej znacznej szkody lub spowodowania dla niej trudnych do odwrócenia skutków.
W przedmiotowej sprawie merytoryczna ocena wniosku przez Sąd jest niemożliwa ponieważ skarżąca nie uzasadniła go. Nie wskazała na żadną
z wymienionych wyżej przesłanek wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji
oraz nie przedstawiła argumentacji uzasadniającej jej zdaniem uwzględnienie wniosku. Materiał zgromadzony w sprawie również nie zawiera informacji umożliwiających Sądowi ocenę przedmiotowego wniosku.
Wymaga przy tym wyjaśnienia, że zapłaty podatku, nawet w trybie egzekucji administracyjnej, nie można utożsamiać ze szkodą lub trudnymi do odwrócenia skutkami, gdyż skutki zapłaty tego zobowiązania są "odwracalne" poprzez zwrot ewentualnej nadpłaty podatku wraz z odsetkami (por. postanowienie NSA z dnia
24 września 2004 r., FZ 324/04, niepubl; postanowienie NSA z dnia 22 grudnia
2008 r. sygn. akt II FZ 530/08, dostępne na www.orzeczenia.nsa.gov.pl).
Wobec powyższego Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, działając na podstawie art. 61 § 3 i § 5 ustawy p.p.s.a., orzekł jak w sentencji postanowienia.