• VII SA/Wa 633/13 - Postan...
  20.04.2024

VII SA/Wa 633/13

Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2013-05-28

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Justyna Wtulich /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Referendarz sądowy Justyna Wtulich Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2013 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku S.O. o przyznanie prawa pomocy w sprawie ze skargi S. O. na postanowienie Ministra Zdrowia z dnia [...] nr [...] w przedmiocie : odmowy przywrócenia terminu postanawia : odmówić S.O. prawa pomocy w zakresie całkowitym obejmującym zwolnienie od kosztów sądowych i ustanowienie radcy prawnego.

Uzasadnienie

Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wpłynął w dniu 10 kwietnia 2013 r. (data stempla biura podawczego) uzupełniony przez wnioskodawczynię formularz wniosku o przyznanie prawa pomocy, w którym wniosła o zwolnienie od kosztów sądowych i ustanowienie radcy prawnego.

Z nadesłanego formularza wniosku o przyznanie prawa pomocy wynika, że we wspólnym gospodarstwie domowym z wnioskodawczynią pozostaje matka i 33– letnia córka. Wnioskodawczyni wskazała, że utrzymuje się wraz z rodziną z dochodu uzyskiwanego przez matkę z tytułu emerytury w wysokości 450,00 złotych miesięcznie.

W uzasadnieniu wniosku wnioskodawczyni wskazała, że z uwagi na przedłużającą się procedurę uzyskania prawa do wykonywania zawodu lekarza pozostaje bez dochodu, a wszystkie oszczędności, które posiadała straciła na pokrycie kosztów procedury nostryfikacji dyplomu oraz na leczenie córki.

Zarządzeniem z dnia 25 kwietnia 2013 r. wezwano wnioskodawczynię do złożenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących nadesłanego wniosku o przyznanie prawa pomocy poprzez podanie z czego lub przy czyjej pomocy się utrzymuje, gdyż w nadesłanym formularzu wnioskodawczyni wskazała tylko dochód uzyskiwany przez matkę z tytułu emerytury, nie podała natomiast żadnego dochodu uzyskiwanego przez siebie. Zapytano dlatego wnioskodawczynię, czy jest osobą bezrobotną bez prawa do zasiłku, czy też ma przyznany zasiłek dla osób bezrobotnych, jeśli tak, należało wskazać jego wysokość oraz czy podejmuje prace dodatkowe, dorywcze, sezonowe, z tytułu umów zlecenia lub o dzieło, jeśli tak, należało wskazać wysokość uzyskiwanych dochodów oraz tytuł z którego jest on uzyskiwany. Zwrócono się do wnioskodawczyni z zapytaniem, czy 33-letnia córka pracuje, i czy uzyskuje jakikolwiek dochód, jeśli tak, należało wskazać jego wysokość oraz tytuł z którego go uzyskuje, bądź też czy córka jest osobą bezrobotną, a jeśli tak, to czy otrzymuje zasiłek dla osób bezrobotnych, należało wskazać jego wysokość. Wezwano wnioskodawczynię także do podania, czy nadal ponosi koszty związane z leczeniem córki, a jeśli tak, należało wskazać wysokość ponoszonych wydatków, oraz gdzie zamieszkuje, gdyż w nadesłanym formularzu zaznaczyła, że nie posiada zarówno domu, jak i mieszkania. Zwrócono się zatem do wnioskodawczyni z zapytaniem, czy wynajmuje dom lub mieszkanie, a jeśli tak, to jakie ponosi koszty związane z wynajmem oraz bieżącymi opłatami (np. za energię elektryczną, gaz, wodę, telefon, itp.), należało je wyszczególnić i podać ich wysokość. Wezwano wnioskodawczynię do wskazania, jakie ponosi miesięczne koszty stałe związane z bieżącymi potrzebami życia codziennego, (tj. z zakupem żywności, odzieży, środków chemicznych, itp.) dla siebie oraz rodziny oraz do podania, czy posiada pojazdy mechaniczne jeśli tak, należało wskazać markę, rok produkcji oraz koszty związane z utrzymaniem (paliwo, naprawy, ubezpieczenie). Zobowiązano wnioskodawczynię także do złożenia oświadczenia, czy ona lub córka uzyskuje pomoc ze strony rodziny lub innych osób, organizacji społecznych lub państwowych, jeśli tak, należało podać od kogo, w jakiej wysokości lub formie.

Ponadto, wezwano wnioskodawczynię do nadesłania wyciągów z konta bankowego z trzech ostatnich miesięcy, jeśli wnioskodawczyni posiada konto bankowe.

Odpowiedzi na powyższe należało udzielić w terminie 7 dni, od daty doręczenia pisma, pod rygorem rozpoznania wniosku w oparciu o posiadane dokumenty.

Wnioskodawczyni otrzymała powyższe wezwanie w dniu 2 maja 2013 r. (data na zwrotnym potwierdzeniu odbioru), a zatem termin do nadesłania dodatkowych wyjaśnień dotyczących nadesłanego wniosku o przyznanie prawa pomocy upłynął z dniem 9 maja 2013 r.

Pomimo upływu wyznaczonego terminu wnioskodawczyni nie nadesłała do akt sprawy żadnych dodatkowych wyjaśnień oraz dokumentów do nadesłania których została wezwana, a co miało na celu ustalenie w sposób bezsprzeczny jej faktycznych możliwości finansowych.

W niniejszej sprawie zważono, co następuje :

Przepisy ustawy p.p.s.a. przewidują możliwość przyznania stronom postępowania prawa pomocy. Prawo pomocy może być przyznane stronie w zakresie całkowitym (art. 245 § 2 p.p.s.a) lub częściowym (art. 245 § 3 p.p.s.a.), przy czym jego przyznanie uzależnione jest od spełnienia przez stronę ustawowo przewidzianych przesłanek. Zgodnie z art. 246 § 1 p.p.s.a. przyznanie prawa pomocy osobie fizycznej następuje w zakresie całkowitym – gdy osoba ta wykaże, że nie jest w stanie ponieść jakichkolwiek kosztów postępowania (pkt 1), a w zakresie częściowym – gdy wykaże, że nie jest w stanie ponieść pełnych kosztów postępowania bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny (pkt 2).

W niniejszej sprawie wnioskodawczyni wniosła o przyznanie prawa pomocy w zakresie całkowitym poprzez zwolnienie od kosztów sądowych i ustanowienie radcy prawnego z urzędu.

Stosownie do treści art. 246 § 1 pkt 1 p.p.s.a. przyznanie prawa pomocy osobie fizycznej w zakresie całkowitym dotyczącym w niniejszej sprawie zwolnienia z kosztów sądowych i ustanowienia radcy prawnego z urzędu następuje gdy wnioskodawca wykaże, że nie jest w stanie ponieść jakichkolwiek kosztów postępowania. Z konstrukcji powołanego przepisu wynika, że ciężar udowodnienia istnienia okoliczności, które mogłyby stanowić podstawę przyznania prawa pomocy we wnioskowanym zakresie spoczywa na stronie.

Wskazać należy, że ustawodawca formułując cytowany wyżej przepis użył terminu "wykazać" w znaczeniu udowodnić, przedstawić coś w sposób przekonywujący, pokazać, unaocznić (por. Słownik języka polskiego pod red. naukową prof. dr Mieczysława Szymczaka, tom III, Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o. Warszawa 1978, wydanie IX 1994 r., s.805).

W niniejszej sprawie wnioskodawczyni nie wykazała, że znajduje się w sytuacji materialnej uprawniającej ją do przyznania prawa pomocy we wnioskowanym zakresie.

Z nadesłanego formularza wniosku o przyznanie prawa pomocy wynika jedynie, że we wspólnym gospodarstwie domowym z wnioskodawczynią pozostaje matka i 33 – letnia córka. Wnioskodawczyni podała wysokość dochodu uzyskiwanego przez matkę z tytułu emerytury w wysokości 450,00 złotych miesięcznie oraz oświadczyła, że nie uzyskuje żadnego dochodu, a wszystkie posiadane oszczędności straciła.

Nie wiadomym jest zatem z czego lub przy czyjej pomocy wnioskodawczyni się utrzymuje, a mało prawdopodobnym jest aby trzyosobowa rodzina utrzymywała się tylko z kwoty w wysokości 450,00 złotych miesięcznie.

Nie wiadomym jest także, czy wnioskodawczyni i jej córka są osobami bezrobotnymi bez prawa do zasiłku, czy też mają przyznany zasiłek, a jeśli tak, to w jakiej wysokości oraz czy podejmują jakiekolwiek prace dodatkowe, dorywcze, sezonowe, z tytułu umów zlecenia czy o dzieło, a jeśli tak, to jaki uzyskują z nich dochód.

Nie wiadomo także, czy wnioskodawczyni nadal ponosi koszty związane z leczeniem córki, a jeśli tak, to w jakiej wysokości oraz gdzie mieszka, gdyż w nadesłanym formularzu zaznaczyła, że nie posiada zarówno domu jak i mieszkania, jednak nie wyjaśniła, czy wynajmuje dom lub mieszkanie, a jeśli tak, to jakie ponosi koszty związane z wynajmem oraz bieżącymi opłatami (np. za energię elektryczną, gaz, wodę, telefon, itp.). Nie znane są również miesięczne koszty stałe jakie wnioskodawczyni ponosi w związku z bieżącymi potrzebami życia codziennego (tj. na zakup żywności, odzieży, środków czystości) dla siebie i rodziny. Nie wiadomo, czy wnioskodawczyni posiada pojazdy mechaniczne, a jeśli tak, to jakie ponosi koszty związane z ich utrzymaniem oraz czy wnioskodawczyni bądź córka uzyskuje jakąkolwiek pomoc od organizacji społecznych lub państwowych, jeśli tak, należało podać od kogo w jakiej wysokości lub formie. Wnioskodawczyni nie nadesłała także wyciągów z konta bankowego z trzech ostatnich miesięcy.

W świetle powyższych danych uznano, że informacje przedstawione przez wnioskodawczynię w nadesłanym formularzu są niewystarczające do oceny jej rzeczywistego stanu majątkowego i możliwości płatniczych.

Zaznaczyć trzeba, że podstawę do przyznania prawa pomocy stanowią informacje wynikające z oświadczenia zawartego we wniosku składanym przez stronę na urzędowym formularzu. Dane wykazane przez stronę w formularzu powinny być na tyle szczegółowe, wiarygodne, przekonywujące, aby umożliwiały dokonanie oceny rzeczywistej sytuacji finansowej strony. W sytuacji, gdy oświadczenie strony okaże się niewystarczające do oceny jej rzeczywistego stanu majątkowego i możliwości płatniczych oraz stanu rodzinnego lub budzi wątpliwości, strona jest obowiązana złożyć na wezwanie, w zakreślonym terminie, dodatkowe oświadczenie lub przedłożyć dokumenty źródłowe dotyczące jej stanu majątkowego, dochodów lub stanu rodzinnego (art. 255 p.p.s.a.).

W niniejszej sprawie wnioskodawczyni została wezwana do złożenia dodatkowych wyjaśnień i dokumentów. Nie nadesłała jednak żadnych wyjaśnień oraz dokumentów do nadesłania, których została wezwana.

Stwierdzono zatem, że brak jest podstaw do uwzględnienia wniosku bowiem dane zawarte w formularzu są niewystarczające do oceny rzeczywistej sytuacji finansowej wnioskodawczyni. Nie nadsyłając żądanych dodatkowych informacji dotyczących nadesłanego wniosku wnioskodawczyni tym samym nie wykazała w sposób nie budzący wątpliwości, że znajduje się w sytuacji materialnej uprawniającej ją do przyznania prawa pomocy we wnioskowanym zakresie.

Podkreślić należy, że strona wnosząc o przyznanie prawa pomocy musi uprawdopodobnić, w sposób bardzo rzetelny, okoliczności przemawiające za uwzględnieniem wniosku. Tymczasem uchylanie się strony od obowiązków nałożonych w toku postępowania o przyznanie prawa pomocy, czy też nierzetelne ich wykonanie, jest przeszkodą wykluczającą uprawdopodobnienie wskazanych we wniosku okoliczności, a w konsekwencji wyłącza możliwość przyznania jej prawa pomocy w żądanym zakresie (por.: postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 września 2005 r. sygn. akt II FZ 414/05 oraz z dnia 14 września 2005 r. sygn. akt II FZ 575/05).

Mając na uwadze powyższe, na podstawie art. 246 § 1 pkt 1 w związku z art. 258 § 2 pkt 7 p.p.s.a. orzeczono, jak w sentencji postanowienia.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...