• I SA/Kr 769/13 - Postanow...
  28.03.2024

I SA/Kr 769/13

Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
2013-06-28

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Michał Śmiałowski /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Referendarz sądowy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie: Michał Śmiałowski po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2013r. na posiedzeniu niejawnym wniosku Przedsiębiorstwa "G" Sp. z o.o. w K. o zwolnienie od kosztów sądowych, w sprawie ze skargi na postanowienie Dyrektora Izby Celnej , z dnia 25.03.2013r., nr [...], w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania dotyczącego stwierdzenia nadpłaty w podatku od gier, postanawia: wniosek oddalić

Uzasadnienie

Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wpłynął wniosek Przedsiębiorstwa "G" Sp. z o.o. w K. o przyznanie prawa pomocy w zakresie zwolnienia od kosztów sądowych, w sprawie ze skargi na postanowienie Dyrektora Izby Celnej, z dnia 25.03.2013r., nr [...], w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania dotyczącego stwierdzenia nadpłaty w podatku od gier.

Jak wynika z uzasadnienia wniosku, zawartego w nim "oświadczenia o majątku i dochodach" Przedsiębiorstwo "G" Sp. z o.o. w K. zajmuje się głównie działalnością związaną z grami losowymi i zakładami wzajemnymi, z wyłączeniem prowadzenia działalności w zakresie gier liczbowych, loterii pieniężnych, wideo loterii oraz gier telebingo. Kapitał zakładowy spółki wynosi 1 000 000 zł. a wartość jej środków trwałych 300 155,92 zł. W roku 2012 przedsiębiorstwo osiągnęło zysk w wysokości 713 731,90 zł. a na koncie w Deutsche Banku S.A. ma zgromadzone środki pieniężne w wysokości 180 334,29 zł.

Strona skarżąca podnosi , iż obecnie zobowiązana jest do uiszczenia wpisów od skarg w 28 sprawach o sygn. akt I SA/Kr 755 - 782/13 a podobnych postępowań w sprawach stwierdzenia nadpłaty w podatku od gier spółka prowadzi kilkaset. Niektóre z nich zakończyły się już decyzjami ostatecznymi, co wiąże się, według niej, z koniecznością uiszczania wpisów stosunkowych , niejednokrotnie o znacznej wysokości.

Zdaniem orzekającego wniosek strony skarżącej nie zasługuje na uwzględnienie.

Zgodnie z art. 245 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 270 z p. zm.) prawo pomocy może być przyznane w zakresie całkowitym lub częściowym. Prawo pomocy w zakresie całkowitym obejmuje zwolnienie od kosztów sądowych oraz ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego ( § 2). Prawo pomocy w zakresie częściowym obejmuje natomiast zwolnienie tylko od opłat sądowych w całości lub w części albo tylko od wydatków albo od opłat sądowych i wydatków lub obejmuje tylko ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego (§ 3). Przyznanie prawa pomocy osobie prawnej lub innej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej może nastąpić, gdy wykaże ona, że nie ma żadnych środków na poniesienie jakichkolwiek kosztów postępowania (prawo pomocy w zakresie całkowitym) lub gdy wykaże, że nie ma dostatecznych środków na poniesienie pełnych kosztów postępowania (prawo pomocy w zakresie częściowym) - por. art. 246§2 w/w ustawy .Podkreślić więc należy na wstępie, iż instytucja przyznania prawa pomocy ( w przedmiotowym przypadku zwolnienia od kosztów sądowych) osobie prawnej lub innej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej ma charakter fakultatywny. Przyznanie prawa pomocy osobom prawnym i innym jednostkom organizacyjnym, przy spełnianiu przesłanek przewidzianych w przepisie art. 246 § 2 pkt 1 i 2 ppsa, nie ma więc charakteru bezwzględnego. Sąd bowiem może, a nie musi, przyznać taką pomoc. (por. postanowienie NSA z dnia 30.11.2010r. sygn. I FSK 790/2010). Jeżeli skarżąca jest podmiotem gospodarczym , to powinno unikać się przerzucania ryzyka prowadzenia działalności na innych obywateli. To bowiem m.in. z ich środków pochodzą dochody budżetu Państwa , z których pokrywa się koszty postępowania sądowego w razie zwolnienia skarżącego z obowiązku ich ponoszenia. (por. postanowienie NSA z dnia 09.03.2011r., sygn. akt II FZ 91/2011, postan. SN. z dnia 24.09.1984r. sygn. II CZ 104/84 i postan. NSA z dnia 10.01.2005r., sygn. akt FZ 478/04).

Udzielenie stronie prawa pomocy w postępowaniu przed sądem administracyjnym jest formą jej dofinansowania z budżetu państwa i przez to powinno się sprowadzać do wypadków, w których zdobycie przez stronę środków na sfinansowanie udziału w postępowaniu sądowym jest rzeczywiście, obiektywnie niemożliwe. Warto zauważyć ponadto, iż zwolnienie od kosztów sądowych jest odstępstwem od ogólnej zasady przewidzianej w art. 199 w/w ustawy, zgodnie z którą strony ponoszą koszty postępowania związane ze swym udziałem w sprawie (...) jak i od konstytucyjnego obowiązku ponoszenia danin publicznych wynikającego z art. 84 Konstytucji RP.

Tymczasem sytuacja strony skarżącej nie wskazuje w żaden sposób , iż nie ma ona środków na pokrycie kosztów sądowych, które na obecnym etapie postępowań w sprawach o sygn. akt I SA/Kr 755 -782/13 sprowadzają się do wpisów od skarg w łącznej kwocie 2 800 zł. (28 x 100 zł. = 2 800 zł.).

Spółka posiada bowiem środki trwałe o wartości ponad trzystu tysięcy złotych. Cały czas prowadzi działalność gospodarczą znacznych rozmiarów, która w ostatnim roku obrotowym przyniosła zysk w wysokości 713 731,90 zł. Suma ta natomiast bardzo znacznie przewyższa w/w koszty sądowe. Wreszcie podkreślić trzeba, że na rachunku bankowym znajdującym się w Deutsche Bank S.A. spółka ma zgromadzone środki finansowe, które ponad sześćdziesięcioczterokrotnie przewyższają należną kwotę 2 800 zł. Pozwala to więc w zupełności na uiszczenie przez wnioskodawcę w/w kosztów sądowych i to bez wdrażania skomplikowanych procedur pozyskiwania pieniędzy na ten cel.

Należy pamiętać, że pomoc finansowa w ramach prawa pomocy nie ma na celu "wspierania " danego podmiotu w jego przedsięwzięciach gospodarczych a ma jedynie charakter "ratunkowy" i stosowana być może tylko w wyjątkowych sytuacjach. Taka jednak w rozpatrywanym przypadku, biorąc pod uwagę w/w okoliczności, z całą pewnością nie zachodzi. Stąd też , przyznanie prawa pomocy stronie skarżącej poprzez zwolnienie jej od kosztów sądowych byłoby niezasadne.

Odnosząc się natomiast do podnoszonego przez spółkę argumentu , iż w stosunku do niej toczy się duża ilość postępowań, co w przyszłości zwiększy wysokość obciążeń wynikających z chęci zaskarżenia zapadłych rozstrzygnięć, stwierdzić należy , iż nie jest on przekonujący. Badanie zdolności płatniczych strony skarżącej przeprowadzane jest bowiem w oparciu o dane bieżące. Zwiększenie się jej obciążeń finansowych w związku z zainicjowaniem kolejnych postępowań sądowoadministracyjnych będzie brane pod uwagę dopiero w czasie przyszłych analiz sytuacji majątkowej Przedsiębiorstwa "G" Sp. z o.o. w K., przeprowadzanych na skutek ewentualnych wniosków o przyznanie prawa pomocy, w tych sprawach.

Przyznanie prawa pomocy pro futuro - na wypadek zaistnienia przyszłych zdarzeń mogących zmienić sytuację majątkowych wnioskodawcy nie jest więc możliwe. Wychodziłoby ono poza ustawowe ramy tej instytucji.

Biorąc pod uwagę powyższe, rozpatrywany wniosek należało oddalić , na podstawie art.244§1, art.245§3, art. 246§2 pkt.2, w zw. z art. 258 § 2, pkt 7) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012r. , poz .270 z p. zm.).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...