• II SA/Gd 418/13 - Postano...
  25.04.2024

II SA/Gd 418/13

Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku
2013-09-02

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Janina Guść /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Janina Guść po rozpoznaniu w dniu 2 września 2013 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi B. K., Redakcji Portalu, WS Media J. S., Spółdzielni Mieszkaniowej w K. oraz grupy mieszkańców reprezentowanej przez B. K., w skład której wchodzą N. B., M. L., B. G., J. S., R. D., H. A., I. K., M. G., A. L., K. K., J. Ś., D. G., M. B., M. W.-W., G. K., W. W., J. S. i L. R. na uchwałę Rady Miejskiej z dnia 13 marca 2013 r., Nr [...] w przedmiocie zmiany uchwały dotyczącej wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz terminu i miejsca składania deklaracji przez właścicieli nieruchomości postanawia: 1. odrzucić skargę wniesioną przez Redakcję Portalu, WS Media J. S., Spółdzielnię Mieszkaniową w K. oraz grupę mieszkańców reprezentowaną przez B. K., w skład której wchodzą N. B., M. L., B. G., J. S., R. D., H. A., I. K., M. G., A. L., K. K., J. Ś., D. G., M. B., M. W.-W., G. K., W. W., J. S. i L. R., 2. odrzucić skargę wniesioną przez B. K., 3. zwrócić skarżącej Spółdzielni Mieszkaniowej w K. ze Skarbu Państwa – Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku kwotę 300 (trzysta) zł tytułem uiszczonego wpisu sądowego.

Uzasadnienie

A., B. działająca w imieniu grupy mieszkańców, reprezentowana przez B. K. oraz C. złożyły skargę na uchwałę Rady Miejskiej z dnia 13 marca 2013 r., Nr [[...]] w przedmiocie zmiany uchwały dotyczącej wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz terminu i miejsca składania deklaracji przez właścicieli nieruchomości w całości, jako naruszającej prawo.

Do skargi dołączono wezwania do usunięcia naruszenia prawa w szeregu uchwał Rady Miejskiej w tym w zaskarżonej uchwale, wystosowane do organu przez B. K. działającego w imieniu własnym oraz wezwanie do usunięcia naruszenia prawa C. dotyczące uchwały nr [[...]] z dnia 13 marca 2013 r. i uchwały nr [[...]] z dnia 30 stycznia 2013 r.

Zarządzeniami Przewodniczącej Wydziału II z dnia 7 czerwca 2013 r. (vide: k. 1) wezwano, w terminie 7 dni pod rygorem odrzucenia skargi A. do usunięcia braków formalnych skargi poprzez wyjaśnienie, czy Redakcja jest stroną skarżącą, czy też działa wyłącznie w imieniu grupy mieszkańców oraz poinformowano, że w przypadku gdy stroną skarżącą ma być grupa mieszkańców to należy nadesłać w ww. terminie pisemną zgodę mieszkańców (zawierająca imiona, nazwiska i adresy) upoważniającą Redakcję do wniesienia skargi oraz wskazać, czy te osoby przed wniesieniem skargi zwracały się do Rady Miejskiej z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa wywołanego zaskarżoną uchwałą, a skarżącą B. wezwano do wskazania czy przed wniesieniem skargi zwracała się do Rady Miejskiej z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa wywołanego zaskarżoną uchwałą.

Przesyłki zawierające ww. wezwania zostały odebrane przez A. oraz B. w dniu 14 czerwca 2013 r. (vide: zwrotne potwierdzenie odbioru k. 70 i 71). Termin siedmiodniowy do wykonania wyżej opisanych wezwań upływał zatem w dniu 21 czerwca 2013 r.

W zakreślonym terminie, pismem z dnia 21 czerwca 2013 r. B. K. poinformował, że stroną skarżącą jest grupa mieszkańców, którą reprezentuje A., natomiast B. jest wydawcą A. Ponadto oświadczył, że jako redaktor A. i mieszkaniec gminy reprezentuje zarówno siebie osobiście, Redakcję, właściciela portalu i grupę mieszkańców, które upoważniły go do wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Ponadto wyjaśnił, iż nie posiada informacji na temat, które osoby składały niezależnie wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

Wraz z odpowiedzią złożono upoważnienia podpisane przez następujące osoby: [[...]]-[[...]]

(vide: k. nr 77-90).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.) wniesienie skargi do sądu administracyjnego na uchwałę lub zarządzenie podjęte przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej musi być poprzedzone wniesieniem wezwania do usunięcia naruszenia prawa, skierowanym do właściwego organu, który zaskarżoną uchwałę lub zarządzenie wydał.

W uchwale składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 kwietnia 2007 r., (sygn. akt II OPS 2/07, publik. ONSAiwsa z 2007 r., Nr 3, poz. 60), stwierdzono, że przepis art. 53 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) ma zastosowanie do skargi wnoszonej do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie zaś z art. 53 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Z powyższego wynika, że warunkiem koniecznym dla dopuszczalności wniesienia skargi, w tym ocenę zachowania terminu do jej wniesienia, w trybie przywołanego art. 101 § 1 ustawy o samorządzie gminnym, jest uprzednie bezskuteczne wezwanie właściwego organu do usunięcia naruszenia. Niespełnienie tego warunku poprzez brak wezwania skutkuje odrzuceniem przez wojewódzki sąd administracyjny skargi jako niedopuszczalnej, stosownie do treści art. 58 § 1 pkt 6 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (zob. m.in. Komentarz do Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi pod red. Tadeusza Wosia, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2005 r., str. 481). Instytucja wezwania ma na celu załatwienie sprawy przez organ, zanim będzie konieczna interwencja sądu administracyjnego. Dopiero w przypadku, gdy organ nie zastosuje się do wezwania, zachodzi przesłanka do wniesienia skargi do sądu.

Przytoczony przepis ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym nie wyłącza obowiązku poprzedzenia skargi wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa sytuacji, gdy skargę taką składa podmiot reprezentujący grupę mieszkańców. Wynika to wprost z treści tego przepisu, nakazującego do skargi dołączyć pisemną zgodę grupy mieszkańców, a więc konkretnych osób. Osoby te muszą zatem wezwać organ gminy do usunięcia naruszenia, o ile zamierzają zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego, stosownie do treści ust. 1 art. 101 ww. ustawy.

Z akt administracyjnych wynika, że wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wystosował B. K. pismem z dnia 16 kwietnia 2013 r. (vide: k. 11 akt).

Skarżący B. K. twierdzi, że wezwał organ do usunięcia naruszenia prawa nie tylko w imieniu własnym, ale także w imieniu grupy mieszkańców, A. oraz B. Z treści wezwania do usunięcia naruszenia prawa z dnia 16 kwietnia 2013 r. nie wynika jednak, aby oprócz wystąpienia w swoim imieniu skarżący B. K. dokonał wezwania również w imieniu innych osób. W przedmiotowym wezwaniu skarżący nie powołuje się na przedłożone następnie do sądu pełnomocnictwa określonych osób, z których miałoby wynikać jego upoważnienie do skierowania takiego wezwania również w ich imieniu. Tymczasem wezwanie do usunięcia naruszenia winno pochodzić od konkretnie określonego podmiotu, działającego osobiście lub przez pełnomocnika, tylko bowiem wskazany w wezwaniu podmiot wzywający jest uprawniony następnie do złożenia skargi do sądu. W wezwaniu skierowanym do organu w trybie art. 101 ust. 1 cytowanej ustawy B. K. musiałby zatem wskazać, że domaga się usunięcia naruszenia prawa w imieniu własnym oraz w imieniu innych podmiotów, w tym Redakcji A., B. lub osób wchodzących w skład grupy mieszkańców, czego nie uczynił.

Wezwania do usunięcia naruszenia prawa w zaskarżonej uchwale nie wystosowała również C. Jak wynika bowiem z załączonego do skargi wezwania do usunięcia naruszenia prawa z dnia 15 kwietnia 2013 r., C. wezwała organ do usunięcia naruszenia prawa w innych uchwałach - uchwale nr [[...]] z dnia 13 marca 2013 r. i uchwale nr [[...]] z dnia 30 stycznia 2013 r., natomiast niniejsza sprawa dotyczy skargi na uchwałę Nr [[...]] z dnia 13 marca 2013 r. (vide: k. 15-17)

Stosownie do treści art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Sąd odrzuca skargę, jeżeli z innych przyczyn (niż określone w punktach 1-5) wniesienie jej jest niedopuszczalne.

Mając powyższe na uwadze, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz art. 101 ust. 1 i 2a ustawy o samorządzie gminnym odrzucił skargę A., B., C. oraz grupy mieszkańców reprezentowanej przez B. K.

Skarga wniesiona przez B. K. podlegała odrzuceniu na podstawie art. 220 § 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, z uwagi na nieuiszczenie w terminie wpisu sądowego.

Zarządzeniem z dnia 16 lipca 2013 r. zobowiązano skarżącego do uiszczenia wpisu od skargi w wysokości 300 zł na podstawie art. 220 § 1 i 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w związku z § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 221, poz. 2193). W zarządzeniu zakreślono termin 7 dni na jego wykonanie i rygor odrzucenia skargi. (vide: zarządzenie k. 103) Odpis niniejszego zarządzenia doręczono skarżącemu w dniu 22 lipca 2013 r. (vide: potwierdzenie odbioru k. 118) Termin uiszczenia przez skarżącego wpisu upłynął w dniu 29 lipca 2013 r. Skarżący w zakreślonym terminie nie uiścił należnej opłaty.

Na podstawie art. 232 § 1 pkt 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nakazano zwrot skarżącej C. uiszczonego wpisu od skargi w kwocie 300 zł.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...