• V SA/Wa 1792/13 - Postano...
  25.04.2024

V SA/Wa 1792/13

Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2013-09-17

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Jarosław Stopczyński /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie: Przewodniczący – Sędzia WSA – Jarosław Stopczyński po rozpoznaniu w dniu 17 września 2013 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi P. O. na decyzję Ministra Finansów z dnia ... maja 2013 r. Nr ... w przedmiocie zwrotu do budżetu państwa nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej p o s t a n a w i a wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji

Uzasadnienie

W skardze na opisaną w komparycji decyzję strona wniosła o wstrzymanie wykonalności zaskarżonej decyzji.

Uzasadniając wniosek wskazano, że skarżący jako jednostka samorządu terytorialnego realizująca na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa uchwałę budżetową na rok 2013 obecnie nie jest w stanie dokonać zapłaty (zwrotu) kwoty ... zł. Zapłata tej kwoty stanowiłaby nadmierną uciążliwość dla budżetu powiatu, a także niebezpieczeństwo naruszenia ustawy budżetowej powiatu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, co następuje.

Zgodnie z art. 61 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), dalej p.p.s.a., wniesienie skargi do sądu administracyjnego nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności. Jednakże, jak stanowi art. 61 § 3 tej ustawy, po przekazaniu sądowi skargi sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania zaskarżonego aktu w całości lub części, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków.

Zgodnie z poglądami doktryny i orzecznictwa przy rozpoznawaniu przesłanki niebezpieczeństwa wyrządzenia znacznej szkody należy przyjąć, że chodzi o taką szkodę (majątkową, a także niemajątkową), która nie będzie mogła być wynagrodzona przez późniejszy zwrot spełnionego świadczenia lub jego wyegzekwowania, ani też nie będzie możliwe przywrócenie rzeczy do stanu pierwotnego.

Jak wskazał WSA w Białymstoku w postanowieniu z 3 sierpnia 2006 r. (sygn. akt II SA/Bk 352/06, LEX nr 192964) sąd, rozpoznający wniosek o wstrzymanie wykonania aktu, powinien mieć na uwadze interes nie tylko wnioskodawcy, ale i innych uczestników postępowania oraz uwzględniać wszystkie okoliczności, nawet te niepodniesione we wniosku, o ile są możliwe do wyinterpretowania na podstawie akt sprawy. Trudne do odwrócenia skutki to takie prawne lub faktyczne skutki, które raz zaistniałe powodują istotną lub trwałą zmianę rzeczywistości, przy czym powrót do stanu poprzedniego może nastąpić tylko po dłuższym czasie lub przy stosunkowo dużym nakładzie sił i środków.

Oceniając wniosek strony, przy uwzględnieniu podniesionych w nim okoliczności, należało uznać, iż uprawdopodobniła ona, że wykonanie zaskarżonej decyzji na obecnym etapie postępowania może spowodować niebezpieczeństwo wyrządzenia jej znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków.

Mając na uwadze przedstawione powyżej okoliczności oraz pełnione przez skarżącego zadania publiczne Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie na podstawie art. 61 § 3 i 5 p.p.s.a. postanowił jak w sentencji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...