• Interpretacja indywidualn...
  25.04.2024

ILPP2/443-1451/10-3/PG

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 429 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko MBP, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług kserograficznych i skanowania materiałów nie będących zbiorami biblioteki – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 6 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług kserograficznych i skanowania materiałów nie będących zbiorami biblioteki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi biblioteczne, które w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) - wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. u. Nr 42, poz. 264 ze zm.) - są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.51.11-00.00. w ramach tych usług wykonuje on takie czynności jak:

pobieranie opłaty za wydanie duplikatów kart czytelniczych na rzecz czytelników służących wyłącznie identyfikacji czytelnika przy wypożyczaniu książek,

sprzedaż publikacji własnych związanych z działalnością biblioteki,

wykonywanie na zamówienie czytelnika odpłatnych odbitek kserograficznych wyłącznie własnych zbiorów bibliotecznych,

skanowanie materiałów należących do zbiorów bibliotecznych,

bindowanie materiałów ze zbiorów własnych biblioteki na zamówienie czytelnika,

obciążanie czytelnika kosztami upomnień,

pobieranie opłaty za niezwrócenie zbiorów w terminie,

organizowanie dla bibliotekarzy szkoleń z zakresu merytorycznej działalności biblioteki,

pobieranie opłat za wydruk z baz danych dostępnych w bibliotece.

Ponadto Zainteresowany wykonuje odpłatne usługi kserograficzne i skanowania materiałów nie będących zbiorami biblioteki.

W zakresie usług bibliotecznych o wskazanym wyżej symbolu PKWiU, czynności takie jak: wstęp do biblioteki oraz wypożyczanie książek i czasopism o PKWiU 22.11, PKWiU 22.12 i PKWiU 22.13, dokonywane są w sposób nieodpłatny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odpłatne usługi kserograficzne i skanowania materiałów nie będących zbiorami biblioteki winny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadcząc odpłatne usługi kserograficzne i skanowania materiałów nie będących zbiorami biblioteki, podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

eksport towarów;

import towarów;

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Art. 8 ust. 3 ustawy wskazuje, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika zatem, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu.

W związku z powyższym uznać należy, iż pojęcie świadczenia - składającego się na istotę usługi - należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. Zatem, przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi, należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Mając powyższe na uwadze, aby ustalić czy dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy czynność ta skutkuje uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez wypłacającego.

Z powyższego wynika także, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Określeniem „usługi” w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług objęto obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.

W powołanej ustawie nie określono co należy rozumieć pod pojęciem odpłatności (wynagrodzenia), które powoduje, że świadczenie usług staje się czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Niemniej jednak przyjmuje się, że usługę uznaje się za odpłatną, gdy są spełnione następujące warunki:

istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy usługi,

odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi biblioteczne, które w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) - wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. u. Nr 42, poz. 264 ze zm.) - są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.51.11-00.00. w ramach tych usług wykonuje on takie czynności jak:

pobieranie opłaty za wydanie duplikatów kart czytelniczych na rzecz czytelników służących wyłącznie identyfikacji czytelnika przy wypożyczaniu książek,

sprzedaż publikacji własnych związanych z działalnością biblioteki,

wykonywanie na zamówienie czytelnika odpłatnych odbitek kserograficznych wyłącznie własnych zbiorów bibliotecznych,

skanowanie materiałów należących do zbiorów bibliotecznych,

bindowanie materiałów ze zbiorów własnych biblioteki na zamówienie czytelnika,

obciążanie czytelnika kosztami upomnień,

pobieranie opłaty za niezwrócenie zbiorów w terminie,

organizowanie dla bibliotekarzy szkoleń z zakresu merytorycznej działalności biblioteki,

pobieranie opłat za wydruk z baz danych dostępnych w bibliotece.

Ponadto, Zainteresowany wykonuje odpłatne usługi kserograficzne i skanowania materiałów nie będących zbiorami biblioteki.

W zakresie usług bibliotecznych o wskazanym wyżej symbolu PKWiU, czynności takie jak: wstęp do biblioteki oraz wypożyczanie książek i czasopism o PKWiU 22.11, PKWiU 22.12 i PKWiU 22.13 dokonywane są w sposób nieodpłatny.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem VAT odpłatnych usług kserograficznych i skanowania materiałów nie będących zbiorami biblioteki.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przytoczone przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej kwestii wykonywane przez Zainteresowanego odpłatne usługi kserograficzne i skanowania materiałów nie będących zbiorami biblioteki spełnia definicję świadczenia usług w myśl powołanego art. 8 ust. 1 ustawy. Bowiem przedmiotowe czynności są wykonywane w sposób odpłatny i istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia, który otrzymuje bezpośrednią korzyść w postaci odbitek kserograficznych lub skanów.

Reasumując, odpłatne usługi kserograficzne i skanowania materiałów nie będących zbiorami biblioteki powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem oraz stanowiskiem własnym - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania usług kserograficznych i skanowania materiałów nie będących zbiorami biblioteki. Jeżeli chodzi o zwolnienie od podatku VAT usług bibliotecznych kwestia ta została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 30 listopada 2010 r. nr ILPP2/443 1451/10-2/PG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...