• Interpretacja indywidualn...
  28.03.2024

IPPP3/443-852/11-2/MPe

Interpretacja indywidualna
z dnia 6 września 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26.05.2011 r. (data wpływu 14.06.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku świadczonej przez przedszkole usługi żywienia dzieci – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.06.2011 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku świadczonej przez przedszkole usługi żywienia dzieci.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W ramach swojej działalności gospodarczej prowadzi niepubliczne przedszkole wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie art. 82 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty (z dnia 07 września 1991 roku z póź. zm.). Jednostka w ramach świadczonych usług edukacyjnych świadczy również usługi żywieniowe dla dzieci. Prowadzona stołówka dla przebywających dzieci w przedszkolu nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością przedszkola.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy świadczone przez przedszkole usługi żywieniowe dla dzieci w ramach działalności edukacyjnej są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy świadczone usługi żywienia dla dzieci przebywających w przedszkolu są usługą niezbędną i ściśle związaną ze świadczonymi usługami w zakresie opieki nad dziećmi wykonywanej na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty i podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 17 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku z późn. zm.
Zgodnie z art. 43 ust. 17 usługi wyżywienia dzieci przebywających w przedszkolu są usługami niezbędnymi do świadczenia podstawowej usługi opieki nad dziećmi.
Zapewnienie żywienia dzieci w przedszkolu jest zadaniem niezbędnym w realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Przedszkole jest instytucją edukacyjną, łączy pełnienie zadań wychowawczych, opiekuńczych i zdrowotnych. Funkcja opiekuńczo - zdrowotna obejmuje sprawowanie opieki na dzieckiem, dbanie o jego zdrowie, bezpieczeństwo w czasie nieobecności rodziców.
W ramach realizacji zadań opiekuńczych związanych z wspieraniem prawidłowego rozwoju dziecka jako zadanie opiekuńcze traktowane jest również żywienie dzieci przebywających w przedszkolu.
Rodzice czy opiekunowie nie korzystaliby z podstawowej usługi jaką jest usługa edukacyjna bez świadczenia usług żywieniowych. Podczas ponad siedmiogodzinnego pobytu dziecka w przedszkolu niezbędne jest zapewnienie wyżywienia.
Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie usług żywienia dzieci w przedszkolu jest wyrazem spełnienia zadań edukacyjnych poprzez funkcję opiekuńczą umożliwiającą spożywanie posiłków w przedszkolu.
W związku z powyższym usługi żywienia są usługą niezbędna do świadczenia podstawowej usługi opieki na dziećmi i podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług dnia 11 marca 2004 roku z późn. zmianami.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zgodnie z brzmieniem obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f. Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.
Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:
w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.
Natomiast w myśl art. 43 ust. pkt 26 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;
Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 17 cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub
ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Wskazany przepis art. 43 ust. 17 od dnia 1 kwietnia 2011 r. na mocy art. 1 pkt 13 lit. a) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) otrzymał brzmienie: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub
ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z kolei art. 43 ust. 17a ustawy obowiązujący od dnia 1 kwietnia 2011 r. stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Powyższe przepisy stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisów art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlega kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Natomiast zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) oraz obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku 1 do rozporządzenia.
W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług podatku, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8% w poz. 7 zostały wymienione usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56) z wyłączeniem sprzedaży:
napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%
napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%;
kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
napojów bezalkoholowych gazowanych,
wód mineralnych,
innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W ramach swojej działalności gospodarczej prowadzi niepubliczne przedszkole wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie art. 82 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty. Jednostka w ramach świadczonych usług edukacyjnych świadczy również usługi żywieniowe dla dzieci. Prowadzona stołówka dla przebywających dzieci w przedszkolu nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością przedszkola.
W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.
W myśl art. 3 pkt 1 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, przedszkole może być placówką publiczną albo niepubliczną.
Jak stanowi art. 5 ust. 2 ww. ustawy, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:
jednostkę samorządu terytorialnego;
inną osobę prawną;
osobę fizyczną.
Według art. 67a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Celem ich prowadzenia nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia uczniom szkoły (przedszkola). Ponadto, organizowanie wyżywienia w przedszkolach jest konieczne ze względu na wiek pozostawianych tam dzieci. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne – art. 67a ust. 2 ww. ustawy.
W świetle powyższego należy przyjąć, że usługi żywieniowe dla dzieci przebywających w przedszkolu mieszczą się w ramach usług opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywanej w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, zatem korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...