• Interpretacja indywidualn...
  28.03.2024

DD2/033/105/KOI/09/PK-552

Interpretacja indywidualna
z dnia 4 marca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Zmiana interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu, interpretację indywidualną z dnia 04 kwietnia 2008 r., nr IPPB2/415-13/08-2/AS, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów na wniosek z dnia 02 stycznia 2008 r. o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodu ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w części wydatkowanej na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.

Uzasadnienie

Dnia 04 kwietnia 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając – na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek z dnia 02 stycznia 2008 r. (data wpływu 04 stycznia 2008 r.)

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że:

04.12.2007 r. aktem notarialnym za kwotę 105.000 zł Wnioskodawca sprzedał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

prawo do lokalu Wnioskodawca nabył w drodze kupna w marcu 2006 r. za kwotę 70.000 zł,

środki finansowe na nabycie pochodziły w całości z kredytu hipotecznego,

wielkość niespłaconego kredytu w dniu sprzedaży wyniosła wraz z odsetkami 68.949,94 zł, która w dniu sporządzenia aktu została przelana na konto banku,

w dniu 06.12.2007 r. Wnioskodawca złożył naczelnikowi urzędu skarbowego „oświadczenie dla celów uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego”, w którym wskazał, że:

68.949,94 zł – wydatkował na spłatę kredytu stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e),

36.050,06 zł – wydatkuje w okresie 2-ch lat na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a).

W tak przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca zadał pytanie o to, czy na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w treści obowiązującej do 31.12.2006 r. korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego przychód uzyskany ze sprzedaży prawa własnościowego do lokalu spółdzielczego w części przeznaczonej na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Dokonując oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, Wnioskodawca stwierdził we wniosku, że przychód uzyskany ze sprzedaży prawa w części przeznaczonej na spłatę kredytu zaciągniętego na jego zakup, korzysta ze zwolnienia stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy uznał za nieprawidłowe. Wskazał, że „jak wynika ze stanu faktycznego, w dniu sporządzenia aktu notarialnego na sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, wielkość niespłaconego kredytu została przelana na konto banku. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nie wynika z tego, „że to Wnioskodawca dokonał spłaty kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe.” W związku z czym, stwierdził, że spłacenie kredytu przez osoby trzecie, nie daje podstaw do uznania, iż wydatkowany został przez Wnioskodawcę przychód uzyskany ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na cele powodujące zwolnienie tego przychodu od opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył co następuje:

Stwierdzenie, iż z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, że to Wnioskodawca dokonał spłaty kredytu, oraz rozstrzygnięcie, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe, gdyż spłacenie kredytu przez osoby trzecie (co miało miejsce według Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie), nie daje podstaw do uznania uzyskanego przychodu w tej części za zwolniony z opodatkowania, jest niezgodne z obowiązującym prawem.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej).

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego (art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej).

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej niespełniający wymogów określonych w art. 14b § 3 pozostawia się bez rozpatrzenia (art. 14g § 1 Ordynacji podatkowej).

Zgodnie zaś z art. 14c § 1 Ordynacje podatkowej, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Zatem ocena prawna stanowiska pytającego stanowi podstawowy składnik orzeczenia w sprawie interpretacji prawa podatkowego i musi być tak skonstruowana, aby wynikało z niej w sposób niewątpliwy, jak powinien w określonym stanie faktycznym postąpić podatnik, aby nie narażać się na ewentualne ujemne konsekwencje przy realizacji obowiązków podatkowych.

Podkreślić przy tym należy, że oceny tej organ dokonuje jedynie w granicach stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę. Jeżeli stan faktyczny jest niezupełny i nie pozwala na jednoznaczną ocenę stanowiska Wnioskodawcy, Minister Finansów powinien wezwać wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia, stosownie do treści art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14h Ordynacji podatkowej, w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnej stosuje się odpowiednio przepisy art. 120, art. 121 § 1, art. 125, art. 129, art. 130, art. 135-137, art. 140, art. 143, art. 165a, art. 169 § 1-2, art. 170 i art. 171 oraz przepisy rozdziału 5, 6, 10 i 23 działu IV.

Z treści interpretacji wynika, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydając indywidualną interpretację, nie opierał się na stanie faktycznym nakreślonym we wniosku o jej wydanie. Stan ten rozszerzył, poprzez stwierdzenie, że spłaty kredytu dokonały osoby trzecie.

Oceniając warunki zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, stwierdził, iż jednym z nich jest ustalenie, kto jest kredytobiorcą oraz kto zaciągnięty kredyt spłaca.

Okoliczności tych, Dyrektor Izby Skarbowej w przedmiotowej sprawie nie wyjaśnił w trybie art. 169 Ordynacji podatkowej. W wydanej interpretacji, stwierdził natomiast, że kredyt na zakup zbywanego przez Wnioskodawcę prawa majątkowego, był spłacony przez osoby trzecie, a nie przez Wnioskodawcę. Przy czym, z interpretacji tej nie wynika, kim były „osoby trzecie”, ani na jakiej podstawie dokonały spłaty kredytu, chociaż kredytobiorcą był Wnioskodawca, do której to okoliczności, jak się wydaje Dyrektor Izby Skarbowej nie miał wątpliwości.

Tymczasem, z treści wniosku wynika jedynie, że „wielkość niespłaconego kredytu, w dniu sporządzenia aktu została przelana na konto banku”.

Opisując zaś treść oświadczenia złożonego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, Wnioskodawca napisał: „…wskazałem, że 68.949,94 zł wydatkowałem na spłatę kredytu stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e),…”.

W świetle powyższego, w braku przeciwnego dowodu, w związku z odstąpieniem od wezwania do uzupełnienia wniosku o interpretację indywidualną, należy zatem przyjąć, że spłaty kredytu dokonał Wnioskodawca i to On był dłużnikiem banku w momencie spłaty, zaś środki na spłatę kredytu pochodziły z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Stosownie do art. 28 ust. 1 – 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 179 z późn. zm. – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.), zwanej dalej „ustawą”, przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Podatek ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, chyba że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ustawy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy, wolne od podatku są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c):

a) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b) w całości - jeżeli sprzedaż nastąpiła w celu uzyskania, w zamian za te nieruchomości lub prawa, spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu albo budynku mieszkalnego lub jego części,

c) w całości - jeżeli sprzedaż nastąpiła w wykonaniu lub w związku z wielostronną umową o zamianie tych budynków lub praw do lokali,

d) w całości - jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny,

e) w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Zwolnienie od podatku przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy, może mieć zastosowanie, tylko na zasadach i po spełnieniu warunków przewidzianych tym przepisem. Użyte przez ustawodawcę określenie "na spłatę kredytu lub pożyczki" należy rozumieć w sposób dosłowny. Chodzi w tym przypadku o wywiązanie się przez kredytobiorcę z długu względem banku w sposób określony w umowie kredytowej.

Z treści wniosku nie wynika, by dług względem banku został przejęty przez osoby trzecie, np. w drodze „przejęcia długu” zgodnie z art. 519 Kodeksu cywilnego. Nieuprawnionym i nieznajdującym oparcia w treści wniosku byłoby przyjęcie, że spłaty kredytu mieszkaniowego dokonały osoby trzecie, a nie Wnioskodawca.

Reasumując, należy stwierdzić, że przychód uzyskany z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, w części w jakiej Wnioskodawca przeznaczył na całkowitą spłatę kredytu bankowego zaciągniętego na zakup zbytego prawa majątkowego, jest wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy.

W świetle powyższego stanu faktycznego i prawnego należało, z urzędu, zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...