• Interpretacja indywidualn...
  28.03.2024

ILPB1/415-165/10-3/AMN

Interpretacja indywidualna
z dnia 4 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu 5 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 22 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia koordynatora projektu i trenera zwolnień przedmiotowych – jest prawidłowe,

* prawidłowości wystawienia noty księgowo-obciążeniowej – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 5 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności jest m.in. kształcenie ustawiczne dorosłych (PKD 80.40B) oraz związana z tym organizacja szkoleń. Podatek od osób fizycznych rozliczany jest przy zastosowaniu 19% stawki podatku, zapisy księgowe dokonywane są na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W sierpniu 2009 roku została podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim na zorganizowanie szkoleń dla osób pracujących w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), Strategia na lata 2007-2013, Priorytet: VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie: 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie: 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwa dla przedsiębiorstw, Tytuł projektu: Obsługa klienta najcenniejszą umiejętnością pracownika. Czas realizacji: 1 sierpnia 2009 – 31 lipca 2010 r.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Otrzymana dotacja na zorganizowanie szkolenia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 jest przychodem zwolnionym od podatku, a wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku nie stanowią kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Do rozliczeń dotacji na zorganizowanie szkolenia prowadzone jest odrębne konto bankowe. W ramach projektu opracowano wykaz wydatków i kosztów związanych z organizacją szkolenia.

Do wykonania zadań związanych z realizacją projektu został zatrudniony personel w ramach umów o pracę, cywilno-prawnych w tym zlecenia i dzieło oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W ramach projektu podatnik jako właściciel, pełni rolę wnioskodawcy, bezpośredniego realizatora oraz koordynatora projektu. Także prowadzi zajęcia dydaktyczne jako trener z uczestnikami szkolenia w realizowanym projekcie.

Za wykonywanie pracy koordynatora projektu oraz trenera prowadzącego zajęcia z uczestnikami, wystawiane są dwie odrębne noty księgowe-obciążeniowe, które są podstawą do wypłaty wynagrodzenia ze środków projektu ujętych we wniosku jako koszty kwalifikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy prawidłowe jest wystawienie przez Wnioskodawcę noty księgowo - obciążeniowej na wynagrodzenie koordynatora projektu i czy otrzymane wynagrodzenie jest zwolnione przedmiotowo z podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

2. Czy wynagrodzenie otrzymane na podstawie noty księgowej z tytułu prowadzonych zajęć trenerskich z uczestnikami szkoleń w ramach projektu jako przychód z prowadzonej działalności jest zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawienie noty księgowo-obciążeniowej za wynagrodzenie koordynatora projektu oraz trenera jest prawidłowe, a otrzymane wynagrodzenie stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na postawie treści art. 21 ust. 1 pkt 47c oraz pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tak jak otrzymana dotacja na zorganizowanie szkolenia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 jest przychodem zwolnionym od podatku, a wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku nie stanowią kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia koordynatora projektu i trenera - uznaje się za prawidłowe,

* prawidłowości wystawienia noty księgowo-obciążeniowej - uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle powyższych przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. kształcenie ustawiczne dorosłych (PKD 80.40B) oraz związana z tym organizacja szkoleń, w okresie od 1 sierpnia 2009 r. do 31 lipca 2010 r. realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), Strategia na lata 2007-2013, Priorytet: VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie: 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie: 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwa dla przedsiębiorstw. W ramach projektu podatnik jako właściciel, pełni rolę Wnioskodawcy, bezpośredniego realizatora oraz koordynatora projektu. Także prowadzi zajęcia dydaktyczne jako trener z uczestnikami szkolenia w realizowanym projekcie.

Za wykonywanie pracy koordynatora projektu oraz trenera prowadzącego zajęcia z uczestnikami, wystawiane są dwie odrębne noty księgowe-obciążeniowe, które są podstawą do wypłaty wynagrodzenia ze środków projektu ujętych we wniosku jako koszty kwalifikowane.

Pismem stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca doprecyzował, iż dotację otrzymał w miesiącu sierpniu 2008 roku, kwietniu, maju i sierpniu 2009 roku oraz w kwietniu 2010 roku.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianie uległy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji, niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2009 r. (w części dotyczącej środków na realizację projektu otrzymanych przed dniem 31 grudnia 2009 r.) oraz stan prawny obowiązujący od dnia 1 stycznia 2010 r. (w części dotyczącej otrzymanych środków finansowych przez Wnioskodawcę po tym dniu).

Stan prawny do dnia 31 grudnia 2009 r.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Dotacje przyznane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, podlegają zapisom ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r., która reguluje status prawny środków pomocowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84 poz. 712) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 - 4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję „beneficjenta” zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby fizyczne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast współfinansujące środki krajowe pochodzące z budżetu państwa mogą korzystać ze zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 47c tej ustawy, jeżeli środki te wypłacane są przez agencje rządowe. Przyznana dotacja może być jednak wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta.

W niniejszej sprawie środki wsparcia z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej otrzymał Wnioskodawca jako beneficjent. Otrzymane środki (dotacja) stanowią przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy uzyskanego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu należy zauważyć, że Zainteresowany realizuje projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalność gospodarczej uzyskując przychody w ramach tej działalności, a nie jako zatrudniony do realizacji przedmiotowego projektu. Zatem otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dofinansowanie nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129 ustawy.

Reasumując, w sytuacji uzyskiwania przez Wnioskodawcę do dnia 31 grudnia 2009 r. dochodów z tytułu wykonywania zadań koordynatora projektu oraz pracy trenera prowadzącego zajęcia z uczestnikami szkolenia w realizowanym projekcie, pochodzących z dotacji – w świetle ustawy o finansach publicznych – korzystają one w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy, a w przypadku uzyskiwania ww. dochodów ze współfinansujących środków krajowych pochodzących z budżetu państwa – wypłacanych przez agencje rządowe – podlegają one zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.

Stan prawny od dnia 01 stycznia 2010 r.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), dokonano zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47c zmienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Brzmienie art. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uległo zmianie i stosownie do treści ww. artykułu, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z treścią art. 101 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, z dniem 1 stycznia 2010 r. Bank Gospodarstwa Krajowego przejmuje dokonywanie płatności wynikających z umów o dofinansowanie oraz decyzji o dofinansowanie, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619), odpowiednio zawartych lub wydanych przed dniem 1 stycznia 2010 r. Umowy te oraz decyzje nie wymagają zmian w tym zakresie.

Ust. 3 wymienionego w zdaniu poprzednim artykułu stanowi, iż Instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie, informuje beneficjenta o zmianie instytucji dokonującej płatności, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu.

Stosownie do treści art. 111 ust. 1 ww. ustawy, do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

W przedmiotowej sprawie, środki pieniężne, które Wnioskodawca otrzymał w 2010 r. na podstawie podpisanej w sierpniu 2009 roku umowy z Urzędem Marszałkowskim na realizację wskazanego projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią Jego przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednakże dochód z tego tytułu wolny jest od podatku dochodowego od osób fizycznych i jego zwolnienie uzależnione jest od podmiotu, który będzie wypłacał te środki.

W przedmiotowej sprawie, otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego środki na realizację przedmiotowego projektu nie stanowią wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129, art. 21 ust. 1 pkt 47c oraz art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 ustawy.

Reasumując, w sytuacji uzyskiwania przez Wnioskodawcę od dnia 1 stycznia 2010 r. dochodów z tytułu wykonywania zadań koordynatora projektu oraz pracy trenera prowadzącego zajęcia z uczestnikami szkolenia w realizowanym projekcie, przekazywanych w formie dotacji – w świetle ustawy o finansach publicznych – dochody te korzystają w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy.

Natomiast w przypadku uzyskiwania ww. dochodów, przekazywanych w formie płatności w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego, dochody te podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku uzyskiwania przedmiotowych dochodów ze współfinansujących środków krajowych pochodzących z budżetu państwa – wypłacanych przez agencje rządowe – podlegają one zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.

W odniesieniu do zagadnienia dotyczącego prawidłowości wystawiania przez Wnioskodawcę noty księgowo-obciążeniowej na wynagrodzenie koordynatora projektu, tut. Organ wyjaśnia, że zasady i sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz szczegółowe warunki jakie musi spełniać dokument, aby mógł stanowić podstawę wpisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Stosownie do treści § 12 ust. 3 ww. rozporządzenia podstawą zapisów w księdze przychodów i rozchodów są następujące dowody księgowe:

1. faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub

2. inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

1. wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

2. datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,

3. przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,

4. podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych

- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Zgodnie z § 13 ww. rozporządzenia za dowody księgowe uważa się również:

1. dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem;

2. noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji gospodarczej, wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi;

3. dowody przesunięć;

4. dowody opłat pocztowych i bankowych;

5. inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2.

Ponadto niektóre wydatki, ściśle określone w § 14 rozporządzenia, mogą być udokumentowane za pomocą tzw. dowodów wewnętrznych.

Zaznaczyć przy tym należy, iż cytowane wyżej przepisy rozporządzenia zawierają zamknięty katalog dokumentów, stanowiących podstawę do ujęcia wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż co do zasady, dokumentem będącym podstawą ujęcia operacji gospodarczej w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jest faktura VAT. Jeżeli jednak z przyczyn obiektywnych, niezależnych od Wnioskodawcy uzyskanie faktury VAT od kontrahenta nie jest możliwe, podstawą wpisu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów mogą być inne dokumenty wymienione w cytowanych wyżej przepisach.

Z uwagi na treść ww. przepisów, stwierdzić należy także, że noty księgowe - jako samodzielne dowody księgowe - mogą być podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jedynie w przypadku, gdy są sporządzone w celu skorygowania zapisów dotyczących operacji gospodarczych udokumentowanych wcześniej innymi, właściwymi dowodami księgowymi otrzymanymi od kontrahenta lub wystawionymi kontrahentowi.

Końcowo należy dodać, że otrzymana przedmiotowa dotacja nie stanowi dla Wnioskodawcy wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji koordynatora i trenera, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej objęty zwolnieniem podatkowym, którego wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku. Z tego też względu kwoty pobrane przez Wnioskodawcę nie podlegają zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Ponadto otrzymanych środków uprzednio zakwalifikowanych do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie należy kwalifikować do przychodów z tytułu wynagrodzenia za pełnienie funkcji koordynatora i trenera w realizowanym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej projekcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...