• Interpretacja indywidualn...
  19.04.2024

ILPB1/415-325/10-2/AMN

Interpretacja indywidualna
z dnia 10 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani , przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2010 r. (data wpływu 16 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 16 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni w roku 2009 ukończyła liceum ogólnokształcące, w dniu x 2009 r. otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta za osiągnięcia w nauce. Nagroda została przyznana na podstawie Uchwały Rady Miejskiej z dnia x 2005 r. w sprawie zmiany regulaminu przyznawania nagrody uczniom wybitnym w nauce - paragraf 1 pkt 2 cyt.: „Nagrodę przyznaje się uczniowi, który ukończył klasę maturalną szkoły ponadgimnazjalnej spełniając łącznie następujące kryteria:

1. uzyskał średnią ocen na świadectwie kończącym liceum, technikum nie niższą niż 4,75,

2. był zaangażowany w pracę na rzecz szkoły i środowiska,

3. został laureatem co najmniej jednej olimpiady przedmiotowej na szczeblu ogólnopolskim.”

Na podstawie regulaminu dyrektorzy szkół średnich typowali uczniów do przyznania nagrody za naukę.

W lutym 2010 r. Wnioskodawczyni otrzymała PIT-8C wraz z informacją, iż powyższa nagroda stanowi źródło przychodów, od którego należy odprowadzić podatek. Uzyskała informację (telefonicznie), że jest to pomoc materialna do której mają zastosowanie przepisy o systemie oświaty - art. 90c ust. 3 pkt. 1 oraz art. 90g ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.) oraz o samorządzie gminnym i powiatowym. Nagroda jest formą stypendium za naukę ponieważ nie stosuje się semestralnych wypłat stypendium za naukę w czasie roku szkolnego. Wobec powyższego jest to pomoc materialna o charakterze motywacyjnym tj. stypendium za wyniki w nauce w formie jednorazowej nagrody finansowanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a środki na ten cel umocowane są w rocznym planie finansowym jednostki oświatowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane jednorazowe stypendium w formie nagrody jest objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych i należy wykazać w rozliczeniu rocznym jako przychód podlegający opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z tym, iż nagroda jest świadczeniem pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym dla uczniów (pomoc materialna może mieć charakter socjalny albo motywacyjny), została wypłacona z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz przyznana na podstawie przepisów o systemie oświaty - spełnia wszystkie przesłanki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.). Wobec powyższego otrzymane świadczenie w pełnej wysokości jest zwolnione od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów, ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy Rozdziału 8a (art. 90b-art. 90u) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Przepis art. 90b ww. ustawy stanowi, iż uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego (... ).

Pomoc materialna dla uczniów, która wynika z przepisów ustawy o systemie oświaty (art. 90c cyt. ustawy), ma charakter socjalny albo motywacyjny.

Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są: stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe, stypendium prezesa Rady Ministrów, stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (art. 90c ust. 3 pkt 1-4 ww. ustawy).

W myśl art. 90b ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy o systemie oświaty, pomoc materialna przysługuje:

1. uczniom szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych oraz słuchaczom publicznych kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych - do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia;

2. wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku szkolnego i obowiązku nauki - do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki.

Pomoc ta niewątpliwie ułatwia uczniom możliwość zdobywania dalszego wykształcenia oraz motywuje do osiągania jak najlepszych wyników.

Stosownie do treści art. 90g ust. 2 ustawy o systemie oświaty, stypendium za wyniki w nauce może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysoką średnią ocen oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to stypendium, a stypendium za osiągnięcia sportowe może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu co najmniej międzyszkolnym oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to stypendium.

Dalsze przepisy ww. ustawy stanowią, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy: wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży (art. 90t ust. 1 ww. ustawy). Natomiast zgodnie z art. 90t ust. 2 tej ustawy, na realizację programów, o których mowa w ust. 1, jednostki samorządu terytorialnego przeznaczają środki własne.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta za osiągnięci w nauce, która została przyznana na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia x 2005 r. w sprawie zmiany regulaminu przyznawania nagrody uczniom wybitnym w nauce. Zgodnie z postanowieniami powołanej uchwały, nagrodę przyznaje się uczniowi, który ukończył klasę maturalną szkoły ponadgimnazjalnej oraz uzyskał średnią ocen na świadectwie kończącym liceum, technikum nie niższą niż 4,75, był zaangażowany w pracę na rzecz szkoły i środowiska, został laureatem co najmniej jednej olimpiady przedmiotowej na szczeblu ogólnopolskim.

Przedmiotowa nagroda stanowi pomoc materialną, do której mają zastosowanie przepisy o systemie oświaty oraz przepisy ustawy o samorządzie gminnym i powiatowym. Nagroda jest formą stypendium za naukę.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż przedmiotowa nagroda za szczególne osiągnięcia w nauce – jako pomoc materialna o charakterze motywacyjnym – przyznawana i wypłacana na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, jednorazowe stypendium w formie nagrody nie jest objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie należy wykazywać go w zeznaniu rocznym jako przychód podlegający opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...