• Interpretacja indywidualn...
  28.03.2024

IPPP1/443-266/07-2/BS

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 października 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 27.09.2007 r. (data wpływu 01.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „Rozwój Agroturystyki i znajomość języków obcych szansą nowego zatrudnienia” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27.09.2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „Rozwój Agroturystyki i znajomość języków obcych szansą nowego zatrudnienia”

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie od 01.02.2005 r. do 30.12.2006 r. Gmina realizowała projekt „Rozwój agroturystyki i znajomość języków obcych szansą nowego zatrudnienia”. W ramach projektu zostały zrealizowane trzy kursy:

* agroturystyczny

* przewodnicki

* kurs języka angielskiego.

Zajęcia na kursach prowadziły osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia, a kurs języka angielskiego prowadzony był przez szkołę językową. Koszty jakie poniosła Gmina w ramach tego projektu to: zapłata wynagrodzeń (umowy zlecenia), zapłata faktur szkole językowej, koszty wyjazdów szkoleniowych, zakup materiałów biurowych oraz wyposażenia niezbędnego do zrealizowania projektu. Uczestnicy kursów nie ponosili żadnych kosztów. W okresie w którym realizowany był projekt Gmina nie była zarejestrowana jako podatnik VAT. Do dnia 01.02.2007 r. podatnikiem podatku VAT był Urząd Gminy. Zarówno w Gminie jak i w Urzędzie Gminy nie występowały żadne czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezpośrednio związane z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu gmina mogła odliczyć podatek VAT w całości lub w części...

Zdaniem wnioskodawcy Gmina nie mogła odliczyć podatku VAT w całości lub w części, gdyż w okresie, w którym realizowany był projekt nie była podatnikiem podatku VAT. Zarówno w Gminie jak i też w Urzędzie Gminy nie wystąpiły czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, więc zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej i turystyki (art. 7 ust. 1 pkt. 8 i 10).

Zatem w myśl powyższych przepisów nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu „Rozwój Agroturystyki i znajomość języków obcych szansą nowego zatrudnienia” są związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowo – podmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...