• Interpretacja indywidualn...
  19.04.2024

IBPBI/2/423-234/10/SD

Interpretacja indywidualna
z dnia 10 lutego 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1045 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 28 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie powstania przychodu w związku z wniesieniem aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 26 października 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie powstania przychodu w związku z wniesieniem aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 13 stycznia 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1313/09/SD, IBPP1/443-1098/09/AZb, IBPBII/1/436-285/09/MZ wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 28 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka przygotowuje projekt w ramach którego planuje wnieść aportem zorganizowaną część przedsiębiorstwa do nowotworzonej spółki akcyjnej w zamian za akcje nowoutworzonej spółki. Na zorganizowaną część przedsiębiorstwa składać się będą wszystkie składniki związane z działalnością maklerską, w tym między innymi należności, zobowiązania, umowy, niezbędne instrumenty do świadczenia usług zw. z działalnością maklerską licencje (z wyłączeniem licencji na prowadzenie działalności maklerskiej), bazy danych, bazy klientów, kontrahentów, znak, specjalistyczne oprogramowanie itp. W Spółce pozostaną instrumenty finansowe, zobowiązania i inne składniki, które również stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa, która pozwalać będzie na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na m.in. zarządzaniu holdingiem, działalnością inwestycyjną.

W ostatnim czasie, na powyższy plan przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa wpłynęły zmiany prawne wynikające z ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 165 poz. 1316). Art. 16 tej ustawy wprowadza zmiany do ustawy dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537, z późn. zm.), poprzez dodanie nowego art. 12a w następującym brzmieniu: Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), nie obejmuje wchodzących w skład tego przedsiębiorstwa zezwoleń, ani zgód udzielonych przez Komisję oraz wpisów do rejestrów uzyskanych na podstawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ustawy o ofercie publicznej oraz ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu powyższych zmian, mają one „związek ze specyfiką prawa rynku kapitałowego, w którym reglamentowanie działalności gospodarczej, czy też dokonywanie pewnych działań w tym obrocie powiązane jest ściśle z uwarunkowaniami, które musi spełniać nie przedsiębiorstwo, lecz przedsiębiorca, aby być beneficjentem uprawnień określonych w ustawie (np. zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej, wpisu do rejestru agentów firm inwestycyjnych, możliwości nabycia określonego udziału w domu maklerskim). Proponowana zmiana realizuje również wymóg przewidziany w prawodawstwie unijnym, który nie zezwala na wykonywanie działalności licencjonowanej przez podmioty, które nie zostały zweryfikowane przez właściwe władze państwa członkowskiego w związku z ubieganiem się o zezwolenie. Utrzymanie obecnego stanu prawnego prowadziłoby do wystąpienia ryzyka pozyskania uprawnień do prowadzenia działalności na rynku kapitałowym (obszarze szczególnego zaufania) przez przedsiębiorców, którzy nie spełniają wymogów określonych w przepisach prawa. Propozycja zapisów ustawowych w tym przedmiocie zgodna jest z systemem prawa cywilnego, gdyż wykorzystuje przewidziany w art. 552 Kc wyjątek od sukcesji generalnej wszystkich składników przedsiębiorstwa, o ile przewidziany jest on przepisami szczególnymi”. W praktyce powyżej opisane zmiany oznaczają całkowity zakaz zbywania zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.

W tym miejscu należy dodać, że nowoutworzona spółka uzyska niezależnie od zezwolenia posiadanego przez Spółkę, przewidziane prawem zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej wydawane przez Komisję Nadzoru Finansowego w związku z czym spółka ta będzie mogła samodzielnie prowadzić działalność maklerską.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. Spółka doprecyzowała przedstawione w poz. 54 zdarzenie przyszłe, o następujące informacje:

Zorganizowania część przedsiębiorstwa, którą Spółka planuje wnieść aportem do nowo utworzonej spółki akcyjnej, stanowi wyodrębniony organizacyjnie i finansowo zespół składników materialnych i niematerialnych. Zgodnie z intencjami Spółki w zorganizowanej części przedsiębiorstwa znajdą się wszystkie składniki ludzkie, materialne i niematerialne wykorzystywane przez nią w działalności maklerskiej. Spółka przypomina, że działalność maklerska jest jej główną działalnością w związku z czym większość składników posiadanych przez Spółkę weszłoby do przedmiotowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Działalność maklerska stanowiąca główną działalność Spółki, jest w sposób klarowny wyodrębniona od pozostałego zakresu prowadzonej działalności.

W szczególności struktura przedsiębiorstwa, zbudowana jest w oparciu o zakres kompetencyjny związany z prowadzoną działalnością maklerską i pozostałe zakresy działalności. W tym kontekście należy podkreślić, że na 27 działów wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej Spółki, aż 16 działów zajmuje się bezpośrednio działalnością maklerską w rozumieniu odrębnych przepisów.

Część przedsiębiorstwa Spółki mająca być przedmiotem aportu, jest w sposób oczywisty wyodrębniona funkcjonalnie w zakresie samodzielnie prowadzonej działalności maklerskiej. Działalność maklerska prowadzona jest przez następujące departamenty wyodrębnione w ramach przedsiębiorstwa Spółki:

* Dyrektor zarządzający,

* Doradca ds. Rynku Wtórnego,

* Punkty Obsługi Klienta,

* Dział Rynków Zagranicznych,

* Dział Klientów Instytucjonalnych,

* Dział Wsparcia Rynku Publicznego,

* Dział Księgowości Klientów,

* Dział Ewidencji i Rozliczeń,

* Dział Informatyki,

* Dział Doradztwa Inwestycyjnego,

* Dział Rynku Niepublicznego,

* Dział Rynku Pierwotnego,

* Dział Analiz i Rekomendacji.

W ocenie Spółki zespół składników materialnych i niematerialnych będący przedmiotem aportu, przy założeniu uzyskania przez nowoutworzoną spółkę zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej wydanego prze Komisję Nadzoru Finansowego, będzie stanowił niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działalność gospodarczą w zakresie działalności maklerskiej.

Zgodnie z planami Spółki aportowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowoutworzonej spółki towarzyszyć będzie transfer wszystkich pracowników merytorycznych, którzy w chwili obecnej zajmują się działalnością maklerską, jak również transfer wszystkich pracowników administracyjnych i pomocniczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania nowej spółki jako samodzielnego podmiotu prowadzącego działalność maklerską.

Zgodnie z planem Spółki w ramach aportu do nowoutworzonej spółki przekazane zostaną między innymi:

* nazwa przedsiębiorstwa, logo i inne oznaczenia indywidualizujące prowadzoną przez Spółkę działalność maklerską,

* własność nieruchomości i ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości i ruchomości,

* prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości i ruchomości,

* środki pieniężne, wierzytelności i prawa bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością maklerską,

* koncesje, licencje i zezwolenia,

* majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,

* tajemnice przedsiębiorstwa,

* księgi i dokumenty związane z prowadzoną działalnością maklerską.

Spółka informuje, że nie posiada patentów i innych praw własności przemysłowej.

Zgodnie z planami Spółki w obecnie istniejącej spółce pozostaną m.in. instrumenty finansowe, zobowiązania, składniki majątkowe materialne i niematerialne które nie są obecnie związane z działalnością maklerską. W tym sensie ich pozostawienie w obecnie istniejącej spółce nie będzie żadną miarą wpływało na samodzielne funkcjonowanie nowoutworzonej spółki, do której zostaną wniesione aportem te składniki które obecnie związane są z działalnością maklerską. Z punktu widzenia celu gospodarczego planowanych zmian, zamiarem Spółki jest takie przekształcenie struktury grupy kapitałowej, w której obecnie istniejąca Spółka stanowić będzie spółkę stojącą na czele tej grupy i pełniącą rolę spółki zarządzającej holdingiem spółek z grupy.

Spółka zakłada, że nowoutworzona spółka do której zostanie wniesiony przedmiotowy aport, na dzień wniesienia aportu będzie dysponowała swoim własnym zezwoleniem na prowadzenie działalności maklerskiej wydanym przez Komisję Nadzoru Finansowego. Warunek ten jest zdaniem Spółki konieczny do spełnienia, po to aby planowania operacja związana z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa osiągnęła swój cel gospodarczy.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa przewidziana do wniesienie aportem do nowoutworzonej spółki nie stanowi oddziału Spółki w rozumieniu przepisu art. 5 pkt 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 Nr 155, poz. 1095 ze zm.).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym, przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie skutkować powstaniem podatkowego przychodu dla Spółki opisanego w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o pdop i dla nowoutworzonej spółki opisanego w art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o pdop... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Spółki, wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie rodziło skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zarówno dla Spółki jak i nowoutworzonej spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W interpretacji indywidualnej z dnia 10 lutego 2010 r. IBPBI/2/423-1313/09/SD Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdził, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zespół składników majątkowych, które będą wniesione do nowoutworzonej Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o pdop, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Mając na uwadze fakt, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiot wkładu niepieniężnego wnoszonego do nowoutworzonej Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, objęcie akcji w nowoutworzonej spółce w zamian za ten aport na dzień objęcia akcji nie powoduje powstania przychodu podatkowego dla Spółki.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o pdop, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Oznacza to, że wartość wkładów zarówno pieniężnych jak i niepieniężnych wnoszona na pokrycie kapitału zakładowego w związku z utworzeniem spółki, jak również z podwyższeniem tego kapitału nie jest zaliczana do przychodów spółki.

W świetle powyższych przepisów, należy uznać iż wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowoutworzonej spółki nie będzie skutkować powstanie przychodu podatkowego dla Spółki oraz nowoutworzonej spółki.

Reasumując, stanowisko Spółki należy zatem uznać prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku numerem 1 oraz numerami 3 i 4 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...