• Interpretacja indywidualn...
  25.04.2024

IBPP1/443-239/07/MS

Interpretacja indywidualna
z dnia 5 grudnia 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy W. S., przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2007r. (data wpływu 27 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami wynikającymi z realizacji programu pn. „Uczeń na wsi – pomoc w zdobyciu wykształcenia przez osoby niepełnosprawne zamieszkujące gminy wiejskie oraz gminy wiejsko – miejskie” finansowanymi ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27 września 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami wynikającymi z realizacji programu pn. „Uczeń na wsi – pomoc w zdobyciu wykształcenia przez osoby niepełnosprawne zamieszkujące gminy wiejskie oraz gminy wiejsko – miejskie” finansowanymi ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

„W ramach programu „UCZEŃ NA WSI" Gmina W. S. zamierza złożyć do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wniosek o dofinansowanie zakupu dwóch pojazdów (mikrobusu 9 - cio osobowego i autobusu 17 - to osobowego) służących do dowozu niepełnosprawnych uczniów zamieszkałych na terenie gminy do szkół podstawowych i gimnazjum.

PFRON uruchomił w roku bieżącym pilotażowy program pod nazwą „UCZEŃ NA WSI - pomoc w zdobyciu wykształcenia przez osoby niepełnosprawne zamieszkujące gminy wiejskie oraz gminy miejsko - wiejskie". Podstawą prawną uruchomienia i realizacji programu jest art. 47 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123 póz. 776 ze zm.). Procedury realizacji niniejszego programu zostały określone w uchwale Zarządu PFRON Nr 424/2007 z dnia 7 sierpnia 2007 roku.

Celem strategicznym programu jest wyrównywanie szans w zdobyciu wykształcenia przez uczniów będących osobami niepełnosprawnymi zamieszkujących gminy wiejskie lub miejsko -wiejskie. Obszar „A" skierowany jest bezpośrednio do uczniów niepełnosprawnych i to oni bądź ich rodzice lub opiekunowie prawni mogą być beneficjentami w tym programie. W ramach obszaru „B" gminy mogą ubiegać się o dofinansowanie zakupu pojazdów (mikrobusów i autobusów) służących do dowozu niepełnosprawnych uczniów do szkół. PFRON dofinansuje zakup nowych pojazdów w wysokości 90% wydatków na zakup pojazdu jednak nie więcej niż 100 tyś. zł na zakup mikrobusu i 200 tys. zł na zakup autobusu. Dofinansowanie nie obejmuje kosztów opłat i kar umownych a także podatku od towarów i usług w przypadku gdy gmina jest płatnikiem podatku VAT. W przypadku gdy gmina będąca płatnikiem podatku VAT nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony, ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikające z obowiązujących przepisów prawa, dofinansowanie obejmuje podatek od towarów i usług.

Termin składania wniosków upływa w dniu 30 września 2007r. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarta zostanie umowa pomiędzy PFRON a gminą w której zostaną określone warunki dofinansowania, rozliczenia kosztów oraz użytkowania pojazdów. Przekazanie środków przez PFRON nastąpi w formie jednorazowej zaliczki na wydzielone przez gminę konto. Następnie gmina zgodnie z procedurami ustawy prawo zamówień publicznych dokona zakupu pojazdów i rozliczenia kosztów zgodnie z zapisami umowy. Zgodnie z procedurami realizacji programu, pojazdy mogą być użytkowane również do zaspokojenia potrzeb transportowych innych osób niepełnosprawnych zamieszkujących gminę wyłącznie poza godzinami przewozu uczniów niepełnosprawnych. Gmina będzie zobowiązana również do niezbywania, nieprzekazywania pojazdu osobom trzecim nie wchodzącym w skład jej struktury organizacyjnej przed upływem 5 lat od daty zakupu; dotyczy to również oddania pojazdu w zastaw, przewłaszczenie na zabezpieczenie lub innej formy przeniesienia prawa. Gmina W. S. zmierza używać tych pojazdów wyłącznie do dowozu niepełnosprawnych uczniów do szkół podstawowych i gimnazjum.”

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w przypadku zakupu pojazdów w ramach programu pod nazwą „UCZEŃ NA WSI - pomoc w zdobyciu wykształcenia przez osoby niepełnosprawne zamieszkujące gminy wiejskie oraz gminy miejsko - wiejskie" może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony z nim związany...

Zdaniem wnioskodawcy dowóz niepełnosprawnych uczniów do szkół podstawowych i gimnazjum należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami co skutkuje w związku z postanowieniami z art. 86 ust. 1 ustawy brakiem prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8).

Zgodnie z art. 17 ust. 3a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej i gimnazjum, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym - także do najbliższej szkoły ponadgimnazjalnej (…) lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7 (…).

Z powyższego wynika, iż gmina zobowiązana została ww. przepisem do realizacji zadania publicznego polegającego na bezpłatnym dowozie dzieci i młodzieży do szkoły specjalnej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina w zakresie swoich zadań zamierza nabyć m. in za środki otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dwa samochody (mikrobus 9 - cio osobowy i autobusu 17 - to osobowy) mające służyć do dowozu uczniów niepełnosprawnych do szkół.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego zawartego w wydatkach ponoszonych przezeń w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania bowiem jednostki samorządu terytorialnego takie jak powiat, gmina czy województwo są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...