• Interpretacja indywidualn...
  29.03.2024

ITPP2/443-1054/09/AJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 27 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.), uzupełniony w dniu 4 stycznia 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Profesjonalny pracownik III sektora”- jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 7 grudnia 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 4 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Profesjonalny pracownik III sektora”.

W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W latach 2005-2006 Ośrodek realizował projekt w ramach ZPORR z działania 2.1 „Profesjonalny pracownik III sektora”, w ramach priorytetu 2 – wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Celem projektu było pogłębienie wiedzy i umiejętności 25 osób z tematyką niezbędną pracownikom N. w warunkach wstąpienia Polski do UE.

W ramach projektu zorganizowano i przeprowadzono cykl szkoleń nieodpłatnych (ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego). Wydatki poniesione na realizację ww. projektu mają związek wyłącznie z działalnością edukacyjną tj. – zorganizowanie i przeprowadzenie cyklu szkoleń. Ośrodek jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednak stosował zwolnienie od podatku zgodnie z PKWiU 80.42.20-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do ww. zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości bądź w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego że prowadzi działalność statutową – szkolenia, które to usługi są zwolnione od podatku zgodnie z PKWiU – 80.42.20-00.00, możliwość odliczenia podatku istnieje w momencie wystąpienia z wnioskiem do urzędu skarbowego o zwrot podatku poniesionego w ramach realizacji projektów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazanych przez rządy państw obcych lub organizacji międzynarodowych. Możliwość odliczenia podatku istnieje w sytuacji, gdy organizacja prowadzi działalność gospodarczą i wówczas ma możliwość odzyskania podatku (gdy w ramach tej działalności będzie realizowała projekt). Wnioskodawca wskazał, że nie ma możliwości odzyskania podatku, ponieważ nie posiada dotacji zagranicznych, a projekt realizuje w ramach działalności statutowej, która jest nieopodatkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. kwestię tą uregulowano w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) oraz w § 7 ust. 3 i 4.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż ponoszone wydatki związane z realizacją projektu, były wykorzystywane na cele działalności zwolnionej od podatku (usługi edukacyjne). Pomoc finansowa przeznaczona była na organizację cyklu nieodpłatnych szkoleń dla 25 pracowników. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i świadczy usługi szkoleniowe sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 80.42.20-00.00 i nie jest czynnym podatni.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi - usługi zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy, poz. nr 7 załącznika nr 4 do ustawy ex 80 usługi w zakresie edukacji.

Jednocześnie wskazać należy, że – wbrew stanowisku Wnioskodawcy – przepisy podatkowe nie wskazują na to, że „(…) możliwość odliczenia podatku istnieje w momencie wystąpienia z wnioskiem do urzędu skarbowego o zwrot podatku poniesionego w ramach realizacji projektów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazanych przez rządy państw obcych lub organizacji międzynarodowych.(…), jak również, że „Możliwość odliczenia podatku istnieje w sytuacji, gdy organizacja prowadzi działalność gospodarczą i wówczas ma możliwość odzyskania podatku (gdy w ramach tej działalności będzie realizowała projekt).”, bowiem jak wynika z powołanych wyżej przepisów – uzależniają one możliwość odliczenia podatku naliczonego od spełnienia określonych w nich warunków. Z powyższych względów stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...