• Interpretacja indywidualn...
  24.04.2024

IBPP4/443-1356/10/EJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 15 października 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010r. (data wpływu 23 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 23 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 października 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. W ramach tego zadania inwestycyjnego zostanie wykonana termomodernizacja budynku szkoły, dokonane zostaną zakupy wyposażenia niezbędne do nauki zawodu np. obrabiarki numeryczne, zestawy komputerowe, podnośnik samochodowy diagnostyczny. Zgodnie z zawartą umową podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym inwestycji. Po zakończeniu inwestycji, zostanie ona przekazana w nieodpłatne użytkowanie jednostce organizacyjnej Powiatu tj. Zespołowi Szkół. Zespół Szkół jest odrębnym podatnikiem podatku VAT, posiada odrębny NIP i działa w formie jednostki budżetowej. Powiat w zakresie realizowanej inwestycji występuje w charakterze organu władzy publicznej, przy czym Powiat działa na podstawie przepisów prawa nakładających obowiązek prowadzenia określonych zadań – ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym tj. miedzy innymi szkół ponadgimnazjalnych i w związku z tym nie może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W piśmie z dnia 8 października 2010r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że nieruchomość oznaczona numerem ewidencyjnym X o powierzchni 3,2452 ha położona w N. stanowi własność Wnioskodawcy, a Zespół Szkół posiada prawo trwałego zarządu do tej nieruchomości. Po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego pn. „…” w ramach którego wykonana zostanie termomodernizacja budynku jak i dokonane zostaną zakupy inwestycyjne w postaci niezbędnego wyposażenia do nauki zawodów, oraz po jego ostatecznym rozliczeniu, o nakłady poniesione na realizację tego zadania zostanie powiększona wartość mienia przekazanego w trwały zarząd Zespołowi Szkół. Zespół Szkół jest jednostką budżetową, która to jednostka jest odrębnym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabyte przez Powiat w trakcie realizacji zadania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Po zakończeniu realizacji tego projektu jego efekty nie będą dla Powiatu generowały sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 października 2010r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacja projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 8 października 2010r.), nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizuje projekt pn. „…”. W ramach tego zadania inwestycyjnego zostanie wykonana termomodernizacja budynku szkoły, dokonane zostaną zakupy wyposażenia niezbędne do nauki zawodu np. obrabiarki numeryczne, zestawy komputerowe, podnośnik samochodowy diagnostyczny.

Po zakończeniu realizacji tego projektu jego efekty nie będą dla Powiatu generowały sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte przez Powiat w trakcie realizacji zadania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur związanych z realizacją ww. projektu, jednakże podkreślenia wymaga, iż nie jest on związany z faktem, iż Powiat na podstawie art. 15 ust. 6 występuje w charakterze organu władzy publicznej, lecz tym, iż nabywane towary i usługi nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...