• Interpretacja indywidualn...
  29.03.2024

IBPP4/443-1528/10/KG

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2010r. (data wpływu 18 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2010r. (data wpływu 18 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w ramach zrealizowanego projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 18 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w ramach zrealizowanego projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 listopada 2010r. (data wpływu 18 listopada 2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina Z. w dniu 14 lipca 2006r. w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa, złożyła wniosek o dofinansowania projektu pn. „…” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

Realizacja ww. projektu wynika z wykonywanych zadań własnych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.).

Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej do złożonego w dniu 14 lipca 2006r. wniosku o dofinansowanie zostało załączone Oświadczenie o kwalifikowalności VAT z dnia 10 lipca 2006r. podpisane przez ówczesnego Prezydenta Miasta oraz Skarbnika Miasta, mówiące o braku możliwości odzyskania w ramach realizacji niniejszego projektu poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowane w Tabeli nr 6 pkt 6.1.1.3 wniosku o dofinansowanie.

Projekt zakładał wypłatę 23 beneficjentom stypendium unijnego.

W dniu 21 marca 2007r. do Urzędu Marszałkowskiego został złożony zaktualizowany wniosek w którym zgodnie z przedstawionym kosztorysem projektu, w ramach kategorii kosztu „Inne wydatki” poz. 6.1.1.3 zaplanowano zakup materiałów biurowych na potrzeby projektu w tym m. in. papier, długopisy, segregatory, teczki. Materiały biurowe na rzecz realizacji projektu zostały zakupione i rozliczone zgodnie z założeniami projektu. W ramach realizacji projektu dokonano zakupów tylko wskazanych we wniosku materiałów biurowych.

Dokonane na potrzeby projektu zakupy nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W dniu 15 lipca 2010r. do Urzędu Miejskiego w Z. wpłynęła wiadomość przesłana pocztą elektroniczną z prośbą o ponowne dostarczenie zaktualizowanego oświadczenia VAT oraz zaświadczenia od organów skarbowych określającego status podatnika VAT oraz zawierającego informację, czy w odniesieniu do danego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w jego części.

Urząd Miejski w Z. jest jednostką budżetową Gminy Z., utworzoną z mocy prawa, przy pomocy której Prezydent Miasta (jako organ gminy) realizuje ustawowe zadania (na podstawie art. 11a ust. 1 pkt 2 oraz art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym – t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Urząd Miejski jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca w żaden sposób nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części w ramach zrealizowanego projektu „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 10 listopada 2010r.), nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości ani w części w ramach zrealizowanego projektu stypendialnego pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowania projektu pn. „…” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

Dokonane na potrzeby projektu zakupy nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości ani w części w ramach zrealizowanego projektu stypendialnego pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...