• Interpretacja indywidualn...
  23.04.2024

IPPP3/443-173/10-2/KG

Interpretacja indywidualna
z dnia 6 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 88 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19.02.2010r. (data wpływu 22.02.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usługi transportu międzynarodowego związanej z przewozem próżnych kontenerów – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 22.02.2010r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usługi transportu międzynarodowego związanej z przewozem próżnych kontenerów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem zawartej umowy handlowej pomiędzy Wnioskodawcą (dalej: Spółka) a firmą zagraniczną (dalej: Spedytor lub Klient) było świadczenie w 2009r. usług kolejowych przewozów towarów w komunikacji międzynarodowej. Realizacja przewozów odbywała się w relacji K. (Polska) – P. (Rosja) oraz w relacji odwrotnej P. (Rosja) – K. (Polska). Powyższe przewozy realizowane były na podstawie międzynarodowych listów przewozowych stosowanych w komunikacji SMGS. W relacji K. (Polska) – P. (Rosja) Spółka świadczyła usługi transportu towarów w kontenerach wielkich. Ww. kontenery załadowane były nadwoziami i częściami zapasowymi do samochodów ułożone na paletach wielokrotnego użytku. Za świadczoną usługę transportu towarów w kontenerach wielkich ładownych w relacji K. (Polska) – P. (Rosja) Spółka wystawiła dla Spedytora faktury VAT ze stawką 0 % posiadając dokumenty wskazane w art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Następnie w relacji P. (Rosja) – K. (Polska) na podstawie międzynarodowych listów przewozowych SMGS sporządzonych przez nadawcę przesyłek w Rosji, Spółka na rzecz Spedytora świadczyła usługi transportowe polegające na przewozie kontenerów wielkich „próżnych” (tj. po przewozie ładownym). W przedmiotowych kontenerach przewożone były opakowania puste, które były wykorzystywane wcześniej przy przewozie towarów tj. skrzynie, pudła, klatki itp.

Za świadczone usługi transportowe polegające na przewozie kontenerów wielkich „próżnych”, w których znajdowały się opakowania po przewozie ładownym Spółka wystawiła dla Spedytora faktury VAT ze stawką 22%, traktując przewóz pustych opakowań jako usługę transportową polegającą na transporcie towarów importowanych. Brak dokumentu potwierdzonego przez urząd celny z którego wynika fakt włączenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania wskazywał zdaniem Spółki na brak prawa do zastosowania na terytorium kraju obniżonej do wysokości 0 % stawki VAT. Klient złożył reklamację, która dotyczyła naliczenia 22% podatku VAT dla zrealizowanych na rzecz ww. firmy usług transportu „kontenerów próżnych” po przewozie ładownym, w którym znajdowały się opakowania zwrotne. Klient wnosząc reklamację uzasadnia zwrot kontenerów kontynuacją usługi transportowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w myśl obowiązujących w 2009 r. przepisów ustawy o VAT dokumentem wystarczającym do zastosowania przez Spółkę obniżonej do 0% stawki podatku VAT - w stosunku do usługi transportowej wykonanej przez Spółkę na odcinku krajowym - w związku ze świadczeniem przez Spółkę usługi transportu międzynarodowego związanej z przewozem próżnych kontenerów zawierających opakowania po przewozie ładownym (które zgodnie z uregulowaniami zawartymi w przepisach prawa celnego, nie podlegały procedurom celnym), jest posiadanie tylko kolejowego listu przewozowego SMGS, stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej...

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przepis art. 83 ust 3 pkt 1 stanowi, że przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przejazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego w myśl art. 83 ust. 5 ustawy o VAT są w przypadku transportu:

1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (...).

Uwzględniając powyższe przepisy należy stwierdzić, że jeżeli usługa transportowa polega na transporcie towarów importowanych, podatnik zobowiązany jest do posiadania oprócz listu przewozowego stosowanego w komunikacji międzynarodowej również dokumentu potwierdzonego przez urząd celny z którego wynika fakt włączenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania. W przypadku, gdy podatnik świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów nie posiada dokumentu, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia kosztów usługi transportowej do podstawy opodatkowania, wówczas nie przysługuje mu prawo do zastosowania na terytorium kraju preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0%.

Zdaniem Spółki w przypadku, gdy zgodnie z uregulowaniami zawartymi w przepisach prawa celnego, tego typu opakowania nie podlegają procedurom celnym i brak jest obowiązku odrębnego dokumentowania ich wywozu/przywozu w transporcie międzynarodowym to w wyniku przemieszczenia takich opakowań nie następuje import towarów. Przepisy art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, w których zostały wskazane dokumenty potwierdzające import towarów nie mają wtedy zastosowania. Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, iż przewóz kontenerów załadowanych opakowaniami zwrotnymi był jednym z elementów usługi transportowej związanej z przewozem towarów, których załadunek odbył się w Polsce. W konsekwencji opłata za przewóz kontenerów załadowanych opakowaniami zwrotnymi traktowana jako część wynagrodzenia za usługę międzynarodowego transportu towarów powinna zostać opodatkowana stawką 0%.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny zdaniem Spółki w myśl obowiązujących w 2009 r. przepisów ustawy o VAT, w stosunku do realizowanej przez spółkę usługi transportowej wykonanej na odcinku krajowym - w związku ze świadczeniem przez Spółkę usługi transportu międzynarodowego związanej z przewozem próżnych kontenerów zawierających opakowania po przewozie ładownym (które zgodnie z uregulowaniami zawartymi w przepisach prawa celnego, nie podlegały procedurom celnym), dokumentem wystarczającym aby Spółka mogła zastosować obniżoną do 0% stawkę podatku VAT było posiadanie kolejowego listu przewozowego SMGS, stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy nadmienić, iż w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504), od dnia 01 stycznia 2010 r. przepisy art. 27 oraz art. 28 zostały uchylone w całości, jednocześnie wprowadzono nowe przepisy regulujące miejsce świadczenia usług w art. 28a-28o ustawy o podatku od towarów i usług. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego do dnia 31.12.2009r., z uwagi na fakt iż przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego dotyczy sytuacji jaka zaistniała w 2009 roku. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Stosownie do treści art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług, w myśl ust. 5 ww. artykułu są w przypadku transportu:

1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę handlową z firmą zagraniczną, której przedmiotem było świadczenie w 2009 roku usług kolejowych przewozów towarów w komunikacji międzynarodowej. Realizacja przewozów odbywała się w relacji Polska – Rosja oraz w relacji odwrotnej Rosja - Polska. Za świadczoną usługę transportu towarów w kontenerach wielkich ładownych w relacji Polska – Rosja, Spółka wystawiła dla Spedytora faktury VAT ze stawką 0 % posiadając dokumenty wskazane w art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Następnie w relacji Rosja – Polska, Spółka na rzecz Spedytora świadczyła usługi transportowe polegające na przewozie kontenerów wielkich „próżnych” (tj. po przewozie ładownym). Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania odpowiedniej stawki podatku dla usługi transportu powrotnego z Rosji do Polski. Przewożone z powrotem do Polski opakowania puste, były wykorzystywane wcześniej przy przewozie towarów do Rosji. Wnioskodawca wskazuje, iż opakowania te, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w przepisach prawa celnego, nie podlegały procedurom celnym. W związku z tym, zdaniem Spółki, wystarczającym dokumentem dla zastosowania stawki 0% również dla powrotnego transportu jest posiadanie kolejowego listu przewozowego SMGS, stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej. Ponadto Spółka nadmienia, iż Jej kontrahent traktuje tę usługę jako kontynuację usługi transportu towarów do Rosji.

Analizując treść wniosku w oparciu o powyżej cytowane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy wskazać, iż postanowienia dotyczące usługi transportu międzynarodowego świadczonej na rzecz Kontrahenta wynikają z umowy zawartej pomiędzy świadczącym usługę a jej Zleceniodawcą. Umowa jest porozumieniem, które winno zawierać wszelkie uzgodnienia pomiędzy jej stronami. W związku z tym w sytuacji, gdy umowa przewiduje iż Zleceniodawca zostanie obciążony kosztami transportu eksportowanego towaru do kraju trzeciego oraz kosztami powrotnego przewozu pustych opakowań można uznać, iż transport w całości dotyczy eksportowanych towarów. A zatem przyjmując, iż przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a jej kontrahentem jest jedna usługa obejmująca zarówno transport towarów z Polski do Rosji jak i powrotny przywóz pustych opakowań, w których te towary zostały wywiezione dokumentem stanowiącym dowód świadczenia tej usługi jest posiadany przez Wnioskodawcę międzynarodowy list przewozowy SMGS stosowany w międzynarodowej komunikacji kolejowej. Należy ponadto wskazać, iż art. 83 ust. 5 pkt 1 oprócz ww. dokumentu wskazuje również, jako dodatkowy dokument, fakturę wystawioną przez przewoźnika lub spedytora.

Reasumując, wystarczającym dokumentem do zastosowania przez Spółkę stawki podatku 0% dla usługi transportu pustych opakowań z Rosji do Polski, w których to towary zostały wcześniej wywiezione do tego kraju przez Wnioskodawcę jest (oprócz faktury) międzynarodowy list przewozowy stosowany w komunikacji kolejowej.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...