• Interpretacja indywidualn...
  29.03.2024

IBPP2/443-158/10/WN

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2010r. (data wpływu 19 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2010r. (data wpływu 30 marca 2010r.) oraz pismem - data wpływu 5 maja 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii określenia czy usługi konserwatorskie wraz z materiałem podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 lutego 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii określenia czy usługi konserwatorskie wraz z materiałem podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2010r. (data wpływu 30 marca 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 marca 2010r. znak: IBPP2/443-158/10/WN oraz pismem - data wpływu 5 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Gmina) będzie realizował zadanie współfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego związane z "...". Prace wykonane w obiekcie zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków odbywać się będą pod nadzorem konserwatora zabytków przez personel posiadający stosowne uprawnienia do wykonywania tego rodzaju prac.

Przygotowane postępowanie przetargowe zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych obejmuje cały zakres prac związany z robotami budowlanymi, konserwatorskimi, projektem jak i wyposażeniem. Wyodrębnienie prac konserwatorskich od robót budowlanych, projektowych jak i wyposażenia jest możliwe.

Złożone oferty będą zawierały odrębne pozycje dla prac konserwatorskich, które zostaną osobno wycenione.

Ponadto w piśmie z dnia 24 marca 2010r. Wnioskodawca dodaje, że:

1. Obiekt zabytkowy - budynek Synagogi mieści się w symbolu PKOB w klasie 1273 - obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską.

2. Zdaniem Gminy usługi związane z konserwacją budynku zabytkowego wpisanego do rejestru zabytków jakim jest budynek Synagogi winny być zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 92.52.12.-00.00 - „Usługi ochrony zabytków".

3. Gmina jest właścicielem obiektu będącego przedmiotem renowacji, w efekcie której zostanie utworzony Ośrodek Spotkania Kultur pełniący funkcje muzealno-kulturalne.

4. W wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie uzyskiwała przychodu, a ewentualne wpływy ze sprzedaży biletów wstępu do Ośrodka Spotkania Kultur będzie pobierał Dom Kultury.

5. Nowo utworzony Ośrodek Spotkania Kultur zostanie przekazany w zarząd jednostce organizacyjnej Gminy tj. Dom Kultury. Z efektów projektu będzie korzystało lokalne społeczeństwo oraz wycieczki z zagranicy, zwłaszcza z Izraela i USA na zasadach odpłatnego wstępu do Ośrodka (wystawy, koncerty itp.)

6. Gmina na całość robót związanych z renowacją Synagogi przeprowadzi postępowanie przetargowe i zleci wykonanie zadania firmie posiadającej uprawnienia do wykonywania prac przy obiektach zabytkowych, które odbywać się będą pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. W związku z powyższym Gmina nie będzie nabywać materiałów związanych z realizacją projektu.

7. Wykonawca będzie ponosił koszty zakupu materiałów na realizację prac konserwatorskich i budowlanych związanych z renowacją Synagogi.

8. Projekt wykonywany przez Gminę realizowany będzie w zakresie zadań własnych określonych ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9, który mówi, iż do zadań własnych należą sprawy związane z kulturą, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sprecyzowane w piśmie z dnia 24 marca 2010r.:

Czy Gmina kupując usługę wraz z materiałem od Wykonawcy może oczekiwać faktury z należnym podatkiem, czy też zwolnienia od podatku - dotyczy to robót zlecanych przez Gminę na obiekcie zabytkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w piśmie uzupełniającym wniosek znak: FB-3364/11/10 (data wpływu 26 kwietnia 2010r.), kupując usługę wraz z materiałem od wykonawcy na realizację prac konserwatorskich związanych z renowacją Synagogi winna otrzymać faktury zwolnione z podatku VAT zgodnie z zał. 43 ust. 1 pkt 1, poz. 11 zał. Nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca skreślił stanowisko wyrażone w poz. 56 wniosku z dnia 15 lutego 2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Kierując się brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług (...) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Od zasady zawartej w art. 5 ustawy o VAT ustawodawca wprowadził w rozdziale 2 i 3 ww. ustawy wyjątki dotyczące zwolnienia określonych czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 11 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:

1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na inne imprezy sportowe,

5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

1. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

2. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6. działalności agencji informacyjnych,

7. usług wydawniczych

8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem „ex” – dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania – konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. wyżej ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, o której mowa powyżej, jest m.in. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU).

Do dnia 31 grudnia 2010r., do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997r. zostały zamieszczone usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem - pod poz. 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (PKWiU: 92.52.12 – Usługi ochrony zabytków).

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU wykonywanych usług.

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), jednak zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568 ze zm.) podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace w tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1, 6, 8 ww. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

* zabytek – nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełemczłowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową,

* prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,

* roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy – świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12 podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, zostały bowiem objęte generalnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5 tj. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (dalej również Gmina) będzie realizował zadanie współfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego związane z "Renowacją Synagogi - Perły Architektury Chasydów w Polsce utworzenie Ośrodka Spotkania Kultur". Prace wykonane w obiekcie zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków odbywać się będą pod nadzorem konserwatora zabytków przez personel posiadający stosowne uprawnienia do wykonywania tego rodzaju prac.

Przygotowane postępowanie przetargowe zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych obejmuje cały zakres prac związany z robotami budowlanymi, konserwatorskimi, projektem jak i wyposażeniem. Wyodrębnienie prac konserwatorskich od robót budowlanych, projektowych jak i wyposażenia jest możliwe.

Złożone oferty będą zawierały odrębne pozycje dla prac konserwatorskich, które zostaną osobno wycenione.

Ponadto w piśmie z dnia 24 marca 2010r. Wnioskodawca dodaje, że:

1. Obiekt zabytkowy - budynek Synagogi mieści się w symbolu PKOB w klasie 1273 - obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską.

2. Zdaniem Gminy usługi związane z konserwacją budynku zabytkowego wpisanego do rejestru zabytków jakim jest budynek Synagogi winny być zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 92.52.12.-00.00 - „Usługi ochrony zabytków".

3. Gmina jest właścicielem obiektu będącego przedmiotem renowacji, w efekcie której zostanie utworzony Ośrodek Spotkania Kultur pełniący funkcje muzealno-kulturalne.

4. Gmina na całość robót związanych z renowacją Synagogi przeprowadzi postępowanie przetargowe i zleci wykonanie zadania firmie posiadającej uprawnienia do wykonywania prac przy obiektach zabytkowych, które odbywać się będą pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. W związku z powyższym Gmina nie będzie nabywać materiałów związanych z realizacją projektu.

5. Wykonawca będzie ponosił koszty zakupu materiałów na realizację prac konserwatorskich i budowlanych związanych z renowacją Synagogi.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż czynności zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.52.12 „usługi ochrony zabytków” podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako czynności niewymienione w wyłączeniach z prawa do zwolnienia od podatku.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, konserwatorska, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zatem faktura potwierdzająca nabycie przez Wnioskodawcę prac konserwatorskich wraz z materiałem, o ile stosowna umowa cywilnoprawna przewiduje taki sposób dokumentowania transakcji, iż z ceny usługi konserwatorskiej nie wyodrębnia się wartości zużytych materiałów co winno mieć odzwierciedlenie w treści faktury i o ile prawidłowo sklasyfikowano przedmiotową usługę do grupowania PKWiU 92.52.12-00.00, winna dokumentować przedmiotowe świadczenie, jako korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga tylko i wyłącznie w kwestii stawki podatku VAT na prace konserwatorskie, ponieważ jak wynika ze stanowiska, Wnioskodawca oczekuje interpretacji tylko w tym zakresie. Zatem też w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano o wysokości stawki podatku VAT na pozostałe czynności przedstawione w stanie faktycznym. Stąd też informacje w tym zakresie, przedstawione w poz. 54 wniosku, przyjęto jako element stanu faktycznego bez dokonywania jego oceny.

Jednocześnie podkreślić należy, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, bowiem organy podatkowe nie mają kompetencji w zakresie dokonywania tych czynności. Oznacza to, że udzielona odpowiedź jest poprawna tylko pod warunkiem prawidłowego zaklasyfikowania statystycznego czynności będących przedmiotem wniosku. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania podatnik może zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...